Pada masa sama, Rogue generasi kedua (versi X-Trail) mula dijual di AS pada November 2013 di mana model generasi pertama turut dijual beriringan dan diberi nama baharu iaitu Rogue Select.
Model itu digantikan dengan Rogue Sport pada 2017 yang dijenamakan dari Nissan Qashqai pasaran Eropah.
Rogue yang baru diperkenalkan di AS ini adalah generasi ketiga dan pada pendapat penulis berpotensi untuk dijenamakan sebagai X-Trail baharu menggantikan model T32 yang berada di pasaran sejak 2013.
Dari segi reka bentuk, Rogue baharu tampil dengan gayaan rugged dan utilitarian. Jika diambil kira, gayaan tersebut membentuk X-Trail generasi pertama sehingga sekarang.
Nissan meletakkan rekabentuk luaran dan dalaman Rogue sebagai refleksi kepada versatil, menyeronokkan, edgy dan berdaya cabaran.
Bahagian depan tampil menarik dengan membawa evolusi gril V-Motion. Lampu dipisahkan kepada dua bahagian atas dan bawah dan merupakan trend kereta sekarang.
Gaya lampu dua tingkat ini dibawa oleh Juke generasi pertama yang diteruskan sehingga generasi kedua. Gayaan ini juga mengingatkan kepada Nissan Livina baharu.
Selain itu, gril depan Rogue adalah jenis aktif boleh dibuka dan ditutup bagi mengawal aliran udara ke bahagian enjin.
Dari tepi, tiada garisan dramatik dan kelihatan ringkas dan kemas. Pilihan roda ada tiga dari 17 hingga 19 inci.
Bahagian belakang pula bersegi dan melambangkan praktikaliti untuk membuka pintu dan memuatkan barangan.
Dari gambar yang diberikan Rogue ini nampak besar tetapi hakikatnya 1.5 inci lebih pendek dan 0.2 inci lebih rendah berbanding generasi terdahulu.
Bahagian dalam Rogue juga ringkas dan tidak mengejar imej futuristik.
Walaupun ringkas, maklumat kenderaan ditayang pada tiga paparan mengikut varian iaitu head-up display berwarna saiz 10.8 inci, meter digital 12.3 inci dan skrin sesentuh terapung sembilan inci.
Penumpang depan dan belakang diberikan kerusi Zero Gravity untuk keselesaan semasa pemanduan jarak dekat atau jauh.
Mengenai jumlah penumpang, Rogue mempunyai dua baris tempat duduk untuk lima orang berbanding X-Trail sesetengah pasaran dengan tujuh tempat duduk.
Dari segi keselamatan, kesemua varian Rogue dilengkapi teknologi Nissan Safety Shield 360 yang terdiri daripada Automatic Emergency Braking with Pedestrian Detection, Blind Spot Warning, Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Warning, High Beam Assist dan Rear Automatic Braking.
Satu lagi ciri standard penting ialah Rear Door Alert bagi mengingatkan pemandu untuk memeriksa bahagian belakang supaya tiada penumpang atau kanak-kanak yang tercicir.
Menggerakkan Rogue setakat ini ialah pilihan enjin tunggal 2.5 liter berkuasa 181hp dengan tork 245Nm yang dipadan bersama transmisi Xtronic CVT.
Untuk rekod, X-Trail pasaran tempatan mempunyai tiga pilihan iaitu 2.0 liter, 2.0 liter hibrid dan 2.5 liter.
Kuasa di atas jalan pula ditugaskan kepada pacuan dua roda depan (FWD) atau kesemua roda (AWD).
Varian FWD mempunyai tiga mod pemanduan iaitu Sport, Standard dan Eco manakala AWD lengkap dengan lima mod iaitu Off-road, Snow, Standard, Eco dan Sport.
Di AS ada empat varian Nissan Rogue iaitu S, SV, SL and new Platinum.
Berkenaan harga, Nissan masih belum mengumumkannya dan adakah Rogue bakal dijenamakan sebagai X-Trail baharu?
Kita perlu tunggu dan seperti dikatakan awal tadi, ianya calon yang sesuai dan munasabah.
Penulis: Muhammad Md Tajudin
Kredit foto: Nissan