EV China tumpu pasaran ASEAN selepas tarif EV di Barat meningkat

oleh Firdaus Razani|
Pembuat kenderaan elektrik (EV) China kini lebih memperluaskan pasaran mereka di serantau Asia Tenggara selepas pasaran di negara-negara Barat seperti Eropah dan Amerika Syarikat mengenakan tarif yang tinggi ke atas mereka.

Pembuat EV China kini lebih bersedia untuk menembusi lebih jauh ke Asia Tenggara, di mana nilai pasaran untuk kereta menghampiri AS$100 bilion.

Kebanyakan pemandu Asia Tenggara mempunyai belanjawan yang lebih rendah dan untuk menarik mereka, pasti akan mencetuskan perang harga di kalangan pembuat kereta, kata penganalisis kereta.

 

gambar dari CNA

 

Pada bulan Mei, AS mengenakan tarif 100 peratus ke atas kenderaan elektrik yang diimport dari China, peneraju dunia dalam pengeluaran dan jualan EV.

Pembuat EV China ialah syarikat tanah besar terbaharu yang mempunyai akses kepada pasaran pengguna terbesar dunia terhad di tengah-tengah perang perdagangan AS-China yang semakin meluas yang telah menjerat industri daripada teknologi hingga panel solar.

Kesatuan Eropah mengikutinya dengan mengenakan tarif sehingga 38 peratus mulai 4 Julai ke atas tiga pembuat EV China: SAIC, Geely, dan BYD.

Keputusan itu dibuat selepas siasatan anti-persaingan mendapati bahawa pembuat kereta telah mendapat manfaat daripada "subsidi tidak adil" Beijing.

 

vw

 

Ia seolah mengancam untuk mengurangkan sektor pembuatan EV di Eropah, di mana kenderaan buatan tempatan termurah boleh menelan kos tiga kali ganda harga model China.

Menghadapi peluang yang semakin sempit dalam pasaran Barat, pembuat kereta China mengintai prospek pertumbuhan jangka panjang yang menjanjikan di Asia Tenggara.

Di Asia Tenggara, terdapat golongan di mana kelas pertengahan sedang berkembang bangkit untuk menerima peralihan kepada EV.

"Pendirian geopolitik Asia Tenggara yang agak neutral menyediakan tingkap peluang kepada syarikat dari China untuk berkembang," kata Gary Ng, pakar ekonomi kanan di Natixis Corporate and Investment Bank di Hong Kong, kepada This Week in Asia.

"China akan meningkatkan kehadiran EVnya daripada perspektif permintaan dan penawaran, bermakna lebih banyak jualan kereta dan pengeluaran tempatan," kata Ng, sambil menambah bahawa Indonesia dan Thailand, dua ekonomi terbesar di Asia Tenggara, akan menjadi sasaran pertama jenama China.

 

Xpeng G6

 

BYD, Xpeng dan Geely melabur berbilion dolar ke Indonesia, Thailand dan Malaysia, bertujuan untuk merebut bahagian yang lebih besar daripada pasaran mereka yang berkembang pesat untuk kenderaan mampan.

Jualan EV di Asia Tenggara dijangka mencecah antara AS$80 bilion dan AS$100 bilion menjelang 2035, daripada kira-kira AS$2 bilion pada 2021, menurut laporan Januari oleh EY-Parthenon, cabang perunding strategi Ernst & Young.

“Daripada jumlah ini, Indonesia dijangka menjadi pasaran terbesar di rantau ini mengikut volum, dengan anggaran jualan sebanyak 4.5 juta unit [daripada 8.5 juta jumlah unit menjelang 2035],” kata laporan itu.

Jualan EV global melonjak 18 peratus pada suku pertama 2024, didorong oleh permintaan di China, pasaran EV terbesar di dunia.

Jualan di China dijangka meningkat, bagaimanapun, memperhebatkan keperluan dalam kalangan pembuat EV domestik untuk memberi lebih tumpuan kepada pasaran lain seperti Asia Tenggara.

 

Baca laporan penuh di SouthChinaMorningPost

Berita Berkenaan

Berita Global
35 peratus dari responden global berkata, rangkaian awam masih belum cukup baik dan 34 peratus…
Berita Global
Baru-baru ini, kenderaan tersebut telah diintip menjalani ujian buat kali pertama dalam balutan…
Berita Global
Bercakap pada Mesyuarat Tahunan Juara Baharu Ke-15, Summer Davos, Zeng menyertai paduan suara baru-…