Bercakap pada Mesyuarat Tahunan Juara Baharu Ke-15, Summer Davos, Zeng menyertai paduan suara baru-baru ini yang memberi amaran bahawa persaingan harga yang sengit itu mungkin melibatkan kos keselamatan, serta keuntungan.
"Persaingan dalam industri [EV] harus mempertandingkan pemain antara satu sama lain dari segi teknologi, nilai jangka panjang, kemampanan serta keselamatan dan kebolehpercayaan," katanya pada Selasa di forum itu, yang diadakan di bandar timur laut Dalian.
"Persaingan harga sekali sahaja tidak diingini. Lagipun, ia adalah perlumbaan sepanjang kitaran hayat produk." tambahnya.
Zeng, adalah pemimpin perniagaan berpengaruh mengkritik persaingan ketat dalam industri EV China, yang ketika ini adalah salah satu daripada pemangkin dalam ekonomi China.
Di tengah-tengah kebimbangan yang semakin meningkat dengan penurunan harga yang berterusan, ia boleh menjerat syarikat seperti BYD, yang merupakan pembuat EV terlaris.
Pada bulan April, Goldman Sachs meramalkan dalam laporan penyelidikan bahawa jika BYD mengurangkan lagi AS$1,418 daripada harga setiap kenderaannya, keuntungan keseluruhan industri EV negara akan bertukar negatif pada 2024.
Minggu lalu, David Xu Daquan, presiden Bosch China, memberitahu pemberita dalam taklimat media bahawa perang harga yang semakin memuncak bukan sahaja akan menjejaskan keuntungan pengeluar kereta China tetapi juga menjejaskan kedudukan mereka sebagai peneraju industri global.
Laporan penuh di SouthChinaMorningPost