Omoda Sepanyol merupakan syarikat usaha sama antara Spanish Ebro-EV Motors dan Chinese Chery Automobile.
Dalam temu bual dengan Xinhua Jumaat, Gomez menegaskan bahawa "perkara yang paling penting ialah proses logistik kami di sini di Barcelona disiapkan secekap mungkin untuk mematuhi prinsip asas logistik, iaitu melakukannya pada kos terendah dan dalam masa yang sesingkat mungkin."
Di kemudahan autoterminal syarikat yang luas di pelabuhan timur laut Barcelona, pengurus berkata mereka telah mengendalikan kira-kira 2,500 kenderaan sejak ketibaan pertama model Omoda 5 pada Januari.
"Jenama kereta tidak akan menjadi lebih kompetitif kerana imej pemasaran atau komersil mereka lebih baik daripada yang lain tetapi kerana mereka mempunyai rantaian bekalan yang lebih cekap dan lebih pantas," katanya sambil menambah kebanyakan kereta dihantar kepada pelanggan dalam tempoh 24 hingga 48 jam.
Sepanyol terletak di lokasi yang ideal untuk mengedarkan kereta ke seluruh Eropah kerana rangkaian rel dan perkapalannya yang komprehensif, kata Gomez.
"Sepanyol akan menjadi pintu masuk ke Eropah untuk kumpulan Chery, dan khususnya Omoda, yang merupakan salah satu jenama paling berjaya dalam industri kereta China dan lebih-lebih lagi untuk pengenalan jenama baharu di Eropah," katanya.
Operasi logistik Omoda di pelabuhan dijangka meningkat dengan ketara pada bulan Jun apabila jenama itu mula mengimport model Jaecoo 7, tambah pengurus itu.
Beliau juga menekankan kepentingan menghantar kenderaan dalam keadaan sempurna dan Omoda tidak lama lagi akan mula menyemak kereta dengan sistem yang menggunakan berbilang kamera dan teknologi AI.
Penyelia logistik Andres Gomez berkata "Kereta kami tertakluk kepada tiga peringkat semakan, yang pertama apabila ia dibawa keluar dari kontena, satu lagi apabila diletakkan menunggu untuk dipindahkan, dan satu pertiga di sini di kawasan pra-penghantaran.
Semua ini adalah untuk membina kepercayaan kepada kami dan menjadikan keselamatan sebagai kata-kata perhatian kami."
Menjelang akhir tahun ini, kereta Omoda juga akan mula dipasang di Barcelona sebagai sebahagian daripada perjanjian yang ditandatangani pada bulan April antara Chery dan Ebro.
Usaha sama Chery/Ebro telah menyasarkan untuk mengeluarkan kira-kira 50,000 kenderaan pada 2027 dan 150,000 pada 2029, menjadikan bekas kilang Nissan di Barcelona itu kilang pertama di Eropah yang membangunkan dan membina kereta China.
"Impak paling penting daripada perjanjian itu ialah ia mengukuhkan kepercayaan bakal pelanggan kerana kami telah beralih daripada jenama yang diimport secara eksklusif dari China kepada menjadi jenama buatan Sepanyol," kata Gomez.
SUMBER : TheStar