Namun, sebelum pelancaran rasmi dibuat pada bulan November ini, maklumat berkenaan trenkuasa baharu itu telah tertiris lebih awal, membolehkan kita mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan penawaran terbaharu Daihatsu itu.
Menurut slaid persembahan yang digunakan oleh pengedar, Daihatsu Rocky 2022 bakal dilengkapi dengan opsyen trenkuasa hibrid e-Smart yang terdiri daripada enjin tiga silinder sebaris 1.2 liter (kod nama WA-VEX) yang dipadankan dengan bantuan motor elektrik.
Enjin 1.2 liter (dengan kod nama WA-VE) ini sebenarnya turut ditawarkan pada model Rocky di Jepun, di mana ia mampu menghasilkan kuasa setinggi 86 PS dan 105 Nm
Sistem hibrid ini mempunyai mekanisme yang hampir serupa dengan trenkuasa e-Power Nissan - menggunakan 100 peratus kuasa pergerakan daripada motor elektrik, di mana enjin 1.2 liter itu tadi hanyalah bertindak sebagai unit penjana kuasa sahaja.
Menurut Daihatsu, kuasa yang dihamburkan oleh trenkuasa hibrid itu tadi dikatakan mampu menyamai kuasa SUV kelas kompak dengan sesaran enjin 1.5 liter, serta mampu menawarkan penggunaan bahan api yang jauh lebih jimat.
Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid juga bakal menampilkan sistem pemanduan pedal tunggal yang boleh diaktifkan menerusi butang S-PDL di mana ia mampu mengaktifkan sistem brek regeneratif ketika pedal pendikit diangkat.
Yang paling penting, sistem ini menawarkan kadar NVH yang jauh lebih baik disebabkan sistem mengutamakan operasi motor elektrik ketika pemanduan berkelajuan rendah, ditambah pula dengan penambahan bahan penyerap bunyi pada bahagian hud enjin, serta tiga lapisan bahan penebat bunyi pada papan pemuka.
Sesuai untuk pemanduan di dalam kawasan urban, dan Daihatsu menambah, tahap kesenyapan ini membuatkan perbualan menjadi lebih mudah dan menyenangkan tanpa perlu meninggikan suara.
Maklumat lanjut bakal diketahui dengan lebih teliti menjelang pelancaran rasminya bulan November ini.