Dari segi reka bentuk, garis badan tunggal pada sisi kereta daripada muncung depan sehingga ke lampu belakang merupakan reka bentuk asal atau asas kepada Emeya.
Garis itu tidak jelas ditonjolkan namun boleh dilihat melalui lakaran di dalam artikel ini.
Garis tersebut membentuk kedudukan Emeya yang rendah atau hyperstance, perkadaran dan reka bentuk keseluruhan selain membawa gaya tradisi Lotus.
Garisan samar pada badan kereta ditunjukkan dengan jelas pada lampu belakang LED yang nipis. Dari gabungan rekaan yang samar dan jelas boleh dilihat kehalusan reka bentuk Lotus.
Seperkara lagi, reka bentuk badan Lotus tidak tenang dan sarat dengan lekukan dan permukaan beralun.
Ciri tersebut dan satu lagi signatur boleh dilihat pada lapan saluran udara yang dipanggil porosity dan kesinambungan daripada model-model terbaru Lotus.
Liang tersebut mengalirkan udara bagi meningkatkan prestasi, penyejukan bateri dan reka bentuk yang menyerlah.
Emeya juga mempunyai pusat graviti rendah atau dipanggil Lotus sebagai hyperstance.
Peletakan bateri di antara roda dan rapat ke jalan menampakkannya sebagai sebuah kereta sport sejati dengan bentuk ke depan atau cab-forward.
Jarak roda panjang dan juntaian (overhang) pendek membantu dalam membentuk imej tegap dan kedudukan yang dinamik.
Lengkungan roda mengembang pula merupakan signatur kereta jalanan dan lumba Lotus yang boleh dijejaki sejak era 50-an dan 60-an.
Reka bentuk dalaman Emeya tampil mewah dan perkara asing untuk mereka yang sudah terbiasa dengan Elise dan Exige.
Walaupun berbeza, Lotus tidak alpa sebagai contoh garis lurus nipis pada bahagian tengah papan pemuka menjadi perakuan kepada falsafah pengurangan berat Colin Chapman.
Skrin besar, butang dan suis mewah bukan identiti yang sinonim dengan Lotus namun memberi isyarat bahawa syarikat sudah melangkah ke era baharu.
Reka bentuk Emeya diterajui Ben Payne, Naib Presiden Reka Bentuk Lotus Group dan sebelum ini pernah bersama GM, Bugatti dan Aston Martin Lagonda.
Secara keseluruhannya, Emeya nampak berbeza dan jika diamati boleh dilihat DNA pada sedan ini.
Bahagian depan tampil garang, badan tepi berlekuk dan beralun dan disimpulkan melalui sebaris lampu belakang.
Emeya adalah sebuah kereta dengan pelbagai karakter dan untuk sebuah jenama yang mahu bangkit, inilah lonjakan yang perlu dilakukan.
Penulis: Muhammad Md Tajudin