Model itu ringan, siap untuk berlumba dan berbadan lebar. Type 964 RSR 3.8 juga memakai logo permotoran Porsche yang sebelum itu diguna pada Carrera RSR 1973.
Menghayati semangat RSR, unit 964 ini hadir tanpa kerusi belakang dan bahagian belakang turut dipasang rangka keselamatan.
Kerusi depan jenis ringan dibalut kulit dari Bridge of Weir Leather. Pada bahagian luar, spoiler yang diilhamkan dari 964 RSR jelas menguasai kereta selain warna kuning yang terang.
Panel badan dibuat dari gentian karbon dan pakej aerodinamik turut merangkumi pemisah depan baharu. Rim ala Porsche dari HRE dengan saiz 18 inci.
Pakej elektrik terdiri daripada pek bateri 68 kilowatt-jam (kWj) generasi kedua yang mempunyai sistem penyejukan baharu dan telah dipertingkatkan.
Pengawal pacuan dan perisian juga ditambah baik dan meningkatkan lagi prestasi dan kecekapan.
Motor elektrik memacu roda belakang dan turut dilengkapi pembeza gelincir terhad. Kuasa yang dihasilkan ialah 500 bhp.
Porsche kuning ini boleh dipandu sehingga 322 kilometer (km) dan pecutan dari 0 sehingga 97 kilometer sejam (km/j) hanya perlu 3.7 saat.
Sebagai sebuah EV dan kereta berprestasi, sistem ampaian memainkan peranan penting.
Perkakasan asal diganti dengan set adaptif TracTive yang boleh dikawal secara elektronik dan mempunyai tetapan berbeza mengikut pemanduan biasa atau di litar.
Direka dan dibangunkan di ibu pejabat Everrati di Oxfordshire, England, 964 yang dipengaruhi RSR ini adalah tambahan kepada Porsche lain seperti 964 Coupe, Targa dan Cabriolet.
Sama seperti 964 lain, model terbaru ini dikeluarkan oleh Aria Group di California untuk pasaran antarabangsa.
Untuk makluman, pengubahsuaian kepada EV oleh Everrati boleh ditukar semula kepada nadi asal bagi mengekalkan nilainya.
Penulis: Muhammad Md Tajudin