Walau bagaimanapun, berbeza dengan satu lagi pembuat kereta Jepun yang telah memutuskan untuk berhenti melabur dalam pembangunan kuasa petrol dan diesel.
Nissan berkata ia sudah cukup banyak menghabiskan wang tunai untuk teknologi ICE baharu.
Majalah Australia Drive berbual dengan Naib Presiden Kanan dan Ketua Pegawai Perancang bagi rantau Afrika, Timur Tengah, India, Eropah dan Oceania (AMIEO) tentang apa yang akan berlaku.
Francois Bailly ditanya sama ada Nissan mempunyai sebarang niat untuk membangunkan enjin pembakaran baharu: "Masa depan kami ialah EV. Kami tidak melabur dalam rangkaian kuasa baharu untuk ICE, itu sudah pasti."
Beliau seterusnya menyebut peralihan daripada kereta berkuasa konvensional kepada model elektrik sepenuhnya akan dilakukan melalui teknologi e-Power Nissan.
![nissan](/sites/default/files/inline-images/Nissan-Kicks-e-POWER-logo.jpg)
Ia adalah persediaan hibrid yang tidak konvensional di mana enjin pembakaran bertindak sebagai penjana untuk mengecas bateri.
Untuk memaksimumkan penjimatan bahan api dalam kereta hibrid ini, Nissan mahu meningkatkan kecekapan haba enjin pembakaran kepada 50 peratus yang mengagumkan.
Ia telah mengusahakan teknologi selama beberapa tahun, mengumumkan pada awal 2021 bahawa prototaip e-Power mencapai kejayaan semasa ujian.
Toyota, Mazda, dan Subaru percaya enjin pembakaran dalaman boleh dijimatkan dengan menjadikannya menggunakan bahan api yang hampir neutral karbon.
Laporan penuh di Motor1