Ia berkata dalam satu kenyataan pada hari Sabtu (15 Jun) bahawa semua syarikat konsesi lebuh raya telah diarah menghentikan kerja pembinaan dan penyelenggaraan melibatkan penutupan lorong mulai Rabu lalu hingga 19 Jun bagi meminimumkan kesan peningkatan trafik.
LLM kemudian menambah, lebuh raya dan semua kemudahan beroperasi dengan baik terutama di kawasan rehat dan rekreasi (R&R), lay-by dan sistem kutipan tol dengan tambahan lorong sementara disediakan.
"Pihak konsesi juga diarah menyediakan kemudahan tempat letak kereta tambahan dan tandas mudah alih di beberapa R&R, menambah bilangan kakitangan, memastikan bekalan air dan bahan api mencukupi di stesen minyak, dan mengaktifkan lorong pintar di beberapa lokasi," katanya.
Mereka yang merancang untuk menggunakan lebuh raya boleh merujuk kepada aplikasi MyPLUS-TTA oleh PLUS Berhad untuk perjalanan di Lebuhraya Utara-Selatan dan Cadangan Masa Perjalanan (TTA) oleh Anih Berhad untuk Lebuhraya KL-Karak dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 ke merancang perjalanan mereka.
“Pemandu kenderaan boleh mendapatkan status semasa trafik lebuh raya atau sebarang kejadian di lebuh raya melalui media sosial rasmi LLM dan syarikat konsesi lebuh raya seperti Facebook rasmi Lembaga Lebuhraya Malaysia atau @llmtrafik dan @llmtrafik di X dan Tiktok
“Mereka juga boleh menghubungi Pusat Pengurusan Trafik, LLM di talian hotline 1-800-88-7752 dan untuk mendapatkan maklumat keadaan trafik semasa melalui paparan CCTV di semua lebuh raya, pengguna boleh melayari laman web LLM di http://www.llm .gov.my," tambahnya.
SUMBER : TheStar