Bahan tersebut akan diperolehi dari pelabuhan serata dunia supaya ianya tidak dibuang ke laut dan mengurangkan penggunaan plastik berasaskan petroleum.
Usaha sebegini bukan baharu, BMW iX dan BMW X1 misalnya menggunakan alas kaki yang diperbuat daripada nilon kitar semula.
Bahan tersebut yang dikenali sebagai ECONYL dibuat daripada jala ikan, sisa pengeluaran plastik dan penutup lantai terpakai.
Inisiatif terbaru bagi menggunakan sisa buangan perikanan dibuat dengan kerjasama PLASTIX, sebuah syarikat dari Denmark.
Seperti biasa, ianya memerlukan beberapa peringkat dan selepas proses pemisahan, jala dan tali perikanan melalui satu lagi proses inovatif bagi menghasilkan butir atau bijian plastik.
Proses kitar semula plastik lautan untuk kegunaan automotif sebelum ini melibatkan penghasilan semula dalam bentuk gentian bagi menghasilkan komponen baharu.
Proses terbaru ini pula berbeza di mana bahan yang dikitar semula itu digunakan di dalam proses pengacuan suntikan (injection moulding).
Bahan mentah yang dibuat dengan cara ini boleh menghasilkan komponen yang terdiri daripada sekitar 30 peratus plastik buangan lautan.
Segala proses yang terlibat bermula dari penyumberan jala dan tali akhirnya boleh dilihat pada komponen yang dipasang pada bahagian luar dan dalam kereta.
Satu lagi faedah inisiatif ini ialah jejak karbon yang dihasilkan 25 peratus lebih rendah berbanding plastik yang dikeluarkan secara konvensional.
Penulis: Muhammad Md Tajudin