Perubahan nama tersebut memberikan indikasi Honda kini mendatangkan enjin baharu kepada skuter tersebut, iaitu enjin 156 cc silinder tunggal empat injap bagi menggantikan enjin 149 cc dua injap.
Dengan enjin baharu ini, Honda PCX 160 kini mampu menghasilkan 15.8 kuasa kuda dan daya kilas 15 Nm pada putaran enjin maksimum 6,500 rpm, peningkatan berbanding enjin terdahulu (14.5 hp/13.6 Nm).
Selain daripada itu, Honda juga turut mendatangkan beberapa perubahan seperti Air Input Line, penambahan diameter badan pendikit, serta perubahan pada struktur dalaman pada sistem ekzos untuk mengurangkan kadar rintangan ekzos.
Honda PCX 160 untuk pasaran Jepun menerima sistem cakera brek depan dan belakang, namun tidak seperti PCX 125 yang hadir dengan sistem ABS dua saluran, PCX 150 hanya datang dengan ABS saluran tunggal sahaja.
Ciri kawalan cengkaman Honda Selectable Torque Control beroperasi untuk mengawal kadar cengkaman roda belakang serta mengurangkan kesan wheelspin, dimana sistem ini juga boleh dimatikan mengikut kehendak penunggang.