Syarikat-syarikat yang memenuhi syarat tersebut akan layak untuk mengimport EV yang berharga US$35,000 dan ke atas pada jumlah yang terhad dan pada kadar cukai 15 peratus lebih rendah.
Cukai import EV di India sekarang ini berada di sekitar 70 ke 100 peratus, bergantung kepada nilai mereka.
India juga berkata kadar cukai rendah itu hanya untuk lima tahun dan jumlah maksimum EV yang boleh dibawa masuk ialah 8,000 unit setahun.
Jumlah duti import yang bakal "hilang" itu juga perlulah dihadkan kepada jumlah pelaburan yang dilakukan oleh syarikat itu di India atau US$800,000 juta, mana yang lebih rendah.
Polisi EV terbaharu India ini dikatakan sebagai memujuk Tesla untuk hadir ke pasaran India selepas Elon Musk menawarkan pembinaan EV kos rendah di bawah nilai US$24,000 dengan syarat ia mendapat cukai import yang lebih rendah.
India mempunyai pasaran M40 yang besar yang menjadi sasaran Musk, cuma syarikat-syarikat tempatan seperti Tata Motors dan Mahindra Mahindra telah melobi kerajaan India untuk melindungi syarikat tempatan dan pelabur-pelaburnya.
*Sumber dari South China Morning Post dan Bloomberg