Perbezaan ketara ialah kedua-dua model itu jauh berbeza berbanding Myvi generasi ketiga. Jika Myvi menggunakan gaya reka bentuk 'tajam', Passo dan Boon pula cenderung kepada karakter 'comel'.
Pada Oktober 2018, Toyota melancarkan Passo dengan perubahan reka bentuk minor. Strategi Toyota dalam memasarkan Passo ialah dengan menggunakan dua reka bentuk berbeza iaitu Passo MODA dan Passo X.
Kedua-duanya mempunyai gaya berbeza sama seperti Perodua Axia AV dan Style.
Passo MODA hadir dengan bampar yang mempunyai gril besar, lampu bulat dan warna dua tona. Passo X pula lebih sederhana dengan reka bentuk bampar konvensional dan lampu membujur.
MODA G lebih premium dengan roda aloi 15 inci, balutan kulit sintetik dan fabrik dan tombol gear balutan kulit.
Dari segi keselamatan, kenderaan di Jepun harus dipuji. Passo dilengkapi sistem Smart Assist yang terdiri dari brek kecemasan dengan pengesan pejalan kaki dan lampu puncak automatik juga dengan pengesan pejalan kaki pada waktu malam.
Turut dilengkapi ialah paparan panoramik untuk membantu pemandu dalam urusan parkir.
Menggerakkan Passo ialah enjin 1.0L 1KR-FE dengan padanan transmisi CVT. Jenis pacuan pula ada dua pilihan iaitu roda depan dan empat roda (4WD).
Berkenaan harga, varian asas iaitu Passo X S dijual pada JPY1,177,200 manakala varian paling premium MODA G 4WD pada JPY1,868,400.
Sewaktu pelancaran, Toyota mensasarkan untuk menjual 4,000 unit Passo setiap bulan. Passo dikeluarkan oleh Daihatsu di kilang yang terletak di Kyoto.
Penulis: Muhammad Md Tajudin