Tesla Cybertruck tarik perhatian warga China

oleh Firdaus Razani|
gambar hiasan
Trak sensasi Tesla, Cybertruck yang kini belum lagi tersedia di China, telah menarik perhatian ramai di pameran perindustrian di Shanghai apabila pengguna China terus berminat dengan model itu.

Puluhan pelawat ke Carbon Neutrality Expo mengerumun ke booth Tesla untuk melihat trak Cybertruck itu, dan menerima beberapa pesanan walaupun dijangka menunggu sekurang-kurangnya dua tahun.

 

tesla

 

Kegembiraan mengelilingi Cybertruck di mana Tesla mula hantar di AS pada November, datang selepas Gigafactory syarikat itu di Shanghai mencatatkan kenaikan 16.7 bulan ke bulan dalam penghantaran pada bulan Mei.

Kilang itu, yang membina Model 3 dan Model Y untuk jualan domestik dan eksport ke pasaran antarabangsa, menghantar 72,573 unit bulan lepas, berbanding 62,167 pada April, data yang ditunjukkan dari Persatuan Kereta Penumpang China.

Cybertruck berbaloi untuk menunggu lama kerana kenderaan satu-satunya adalah simbol mobiliti masa depan, kata Tian Qingwen, seorang profesor di Universiti Sumber Air dan Kuasa Elektrik China Utara, yang turut telah memesan satu.

"Saya diberitahu bahawa ia tidak akan dihantar sebelum 2026 kerana permintaan yang menggalakkan daripada orang ramai di seluruh dunia," katanya.

"Tetapi ia adalah kenderaan impian yang pasti saya akan beli dan miliki.”tambahnya lagi.

 

tesla

 

Seorang pekerja jualan Tesla mengesahkan bahawa syarikat itu menerima beberapa pesanan untuk Cybertruck semasa ekspo tersebut.

EV itu, yang mempunyai harga asas AS$60,990 untuk model pacuan roda belakang di AS, masih belum dihantar kepada pengguna China, walaupun syarikat itu telah menerima tempahan di China sejak 2021.

"Tesla ialah perintis global memacu elektrifikasi industri automotif," kata Gao Shen, penganalisis bebas di Shanghai.

"Selain daripada Cybertruck, pengguna China juga menjangkakan Elon Musk menguji perisian pemanduan autonomi FSD [Full Self-Driving] di sini."

 

tesla

 

Reuters melaporkan minggu lalu bahawa Tesla sedang bersiap untuk mendaftarkan FSD dengan pihak berkuasa China untuk membuka jalan untuk ia diuji di tanah besar.

Penghantaran Tesla meningkat sebanyak 37 peratus kepada 603,664 tahun lepas di tanah besar China, menjadikannya pasaran kedua terbesar syarikat itu.

Di AS, pasaran terbesar syarikat, jualan meningkat suku kepada 654,888 pada 2023.

Tesla tidak menghadiri Pameran Auto Shanghai tahun lepas dan tidak hadir dalam Pameran Auto China di Beijing pada bulan April kerana bimbang tentang kejadian tular.

Pada April 2021, syarikat itu menghadapi tindak balas media sosial daripada pelanggan China selepas seorang wanita berbaju-T tertera perkataan “brake malfunction” dan logo Tesla melompat di atas Tesla yang dipamerkan di Pameran Auto Shanghai.

 

tesla

 

Dia berhasrat untuk menarik perhatian kepada kemalangan yang melibatkan Model 3nya, yang dia salahkan kepada syarikat itu.

Tesla kemudiannya mengeluarkan log data dari kereta itu kepada pemiliknya kerana tekanan daripada pengawal selia pasaran.

 

SUMBER : SouthChinaMorningPost

Berita Berkenaan

Berita Domestik
  Pameran trak Cybertruck tersebut hanya sehingga 2 Jun 2024. Tiga sesi tersedia setiap hari…
Berita Domestik
Tesla baharu sahaja mengumumkan tarikh bagi tontonan umum untuk model trak sensasi mereka iaitu…
Berita Global
Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Kebangsaan (NHTSA) memaklumkan, terdapat dalam 3,878…