Schaeffler membawakan sistem baharu yang dinamakan sebagai Free Drive yang mampu meringkaskan lagi binaan basikal elektrik, mengurangkan kos penyelenggaraan dan dalam masa yang sama membenarkan pengeluar tampil dengan rekaan tanpa batasan.
Sistem Free Drive ini dirujuk sebagai sistem bike-by-wire, di mana penunggang masih perlu mengayuh untuk menggerakkan basikal/trike, tidak seperti sistem drive-by-wire pada kenderaan moden.
Sistem Free Drive ini terdiri daripada empat komponen utama - unit penjana terbina, motor elektrik hab 250 watt, bateri lithium dan unit kawalan pada bar hendal.
Kayuhan yang dilakukan akan mengaktifkan unit penjana dengan menukarkan tenaga mekanikal kepada tenaga elektrik sebelum disalurkan kepada unit motor, sementara unit motor itu pula menukarkan kembali tenaga elektrik kepada tenaga mekanikal untuk menggerakkan roda.
Unit penjana itu mengawal kadar rintangan yang dihadapi oleh penunggang ketika mengayuh berdasarkan tahap atau mod kayuhan yang dipilih untuk mengekalkan kelajuan.
Lebihan tenaga yang dijana itu akan disimpan ke dalam pek bateri di mana ia juga boleh memperoleh tenaga daripada sistem brek regeneratif.
Sumber: New Atlas