Namun, sebilangan pemilik Hyundai Kona EV tidak begitu gembira dengan cara Hyundai mengendalikan isu tersebut.
Menurut laporan daripada Reuters, faktor utama yang menyebabkan ketidakpuasan itu adalah disebabkan masalah komunikasi yang kurang jelas dan tidak begitu membantu.
Seorang pemilik yang hanya mahu dikenali dengan nama Kim berkata, "apabila saya bertanyakan pusat pengedar Hyundai bilakah kereta saya akan dibaiki, mereka sekadar memberitahu nama saya sudah pun berada di dalam senarai menunggu, namun tiada tarikh sebenar diberitahu.
Seorang lagi pemilik, Lee berkata mendakwa kemaskini perisian yang diberikan telah mengurangkan kapasiti pengecasan bateri EV tersebut, dan mengalami masalah sukar untuk mengecas kenderaan beliau di pusat pengecasan umum.
Di dalam kes Lee, beliau berkata tidak akan membeli kenderaan Hyundai lagi pada masa akan datang, dan nada beliau dipersetujui oleh Kim.
"Terdapat kurang opsyen ketika saya membeli Kona EV pada tahun 2018, namun kini sudah pun terdapat pelbagai model kereta elektrik, saya fikir tidak akan kembali kepada Hyundai," Kim memberitahu Reuters.
Jika masalah ini berterusan, ia berkemungkinan besar akan menyebabkan Hyundai kehilangan sebilangan besar pelanggan berpotensi memandangkan Hyundai sendiri baharu sahaja melancarkan EV baharu, Ioniq 5 dan melabur dalam jumlah yang besar di dalam platform EV.
Sumber: Reuters