Kesannya, penjualan kenderaan kini terganggu kerana pergerakan yang terbatas, namun ia bukanlah alasan untuk Mercedes-Benz menyerah kalah begitu sahaja.
Baru-baru ini, pengeluar automotif mewah tersebut telah memperkenalkan perkhidmatan penghantaran kenderaan terus ke rumah khusus untuk pembeli baharu di pasaran Jerman.
Menurut laporan daripada Motormobiles, langkah tersebut merupakan kesinambungan daripada pengenalan kedai dalam talian yang telah diperkenalkan pada tahun 2016, dan dilancarkan semula pada Disember 2019.
Semenjak daripada itu, ia telah berjaya menarik kunjungan kira-kira 400,000 orang.
Kedai dalam talian ini bukan sahaja membolehkan para pelanggan menempah dan membeli kereta baharu, malah ia juga menawarkan penghantaran terus ke rumah tanpa sebarang caj penghantaran!
Ia bukanlah satu perkara yang baharu memandangkan langkah yang sama telah pun dipraktikkan oleh beberapa buah pengeluar di seluruh dunia, mengikut laporan daripada What Car.
Apa yang pasti, sebelum ia diserahkan kepada pelanggan, kereta baharu tersebut perlulah dipastikan telah disembur cecair pembasmi kuman paling kurang kandungan 70 peratus alkohol demi memastikan kuman dan bakteria dibunuh.