Dari segi spesifikasi, kedua-dua model masih mengekalkan kelengkapan yang sama, di mana ia dikuasakan nadi 649 cc empat silinder sebaris yang mampu menghasilkan sehingga 94 HP dan 64 Nm.
Menariknya, antara kemas kini yang dibawakan ialah teknologi Honda E-Clutch, di mana kedua-dua model tersebut merupakan model pertama dalam rangkaian Honda yang tersedia dengan teknologi tersebut.
Direka khusus untuk golongan penunggang baharu, ianya direka untuk membolehkan penukaran gear lebih mudah dan menyeronokkan, sekaligus menghilangkan keperluan untuk menggunakan tuil klac secara manual apabila menukar gear.
Menggunakan konsep yang sama seperti quickshifter, E-Clutch membolehkan penunggang mengendalikan tuil gear dengan cara biasa tanpa perlu menggerakkan tuil klac.
Menurut Honda, E-Clutch membolehkan penunggang untuk memulakan perjalanan, membuat penukaran gear dan berhenti dengan lebih lancar dan mudah tanpa operasi klac tangan.
Selain hadir dengan teknologi Honda E-Clutch, CB650R dan CBR650R turut hadir dengan kemas kini rekaan luaran baharu untuk memberikan penampilkan yang lebih segar dan kemas.
Untuk model naked iaitu CB650R, ia kini dilengkapi dengan lampu hadapan LED baharu, pelindung radiator baharu, rekaan ekor belakang yang lebih tajam bersama rekaan lampu belakang baharu.
Untuk model sportbike iaitu CBR650R, rupa luarannya kini lebih menjurus kepada penampilan CBR1000RR-R, di mana rekaan lampu hadapannya lebih pendek dan tajam bersama rekaan fairing yang lebih langsing.
Akhir sekali, kedua-dua CB650R dan CBR650R kini dilengkapi dengan paparan meter TFT berwarna bersaiz 5 inci bersama fungsi ketersambungan Honda Roadsync.
Baca: Honda bangunkan E-Clutch - selamat tinggal klac tangan!