COVID-19: Lanjutan akaun kredit, AirAsia tawarkan perubahan penerbangan tanpa had

oleh SALINA JALIL|
Pelanggan AirAsia dengan tempahan penerbangan antara 23 Mac dan 31 Julai 2020, kini boleh memilih sama ada untuk mempunyai akaun kredit dengan tempoh sah dua tahun atau perubahan penerbangan tanpa had bagi penerbangan yang berlepas sehingga 31 Oktober 2020.


AirAsia Bhd berkata kesahihan akaun kredit sebelum ini yang dikeluarkan bagi gangguan penerbangan berkaitan COVID-19 juga akan dilanjutkan secara automatik sehingga dua tahun bagi perjalanan pada masa depan.
Modenas

Syarikat penerbangan itu dalam satu kenyataan hari ini berkata, pelanggan boleh memilih antara dua pilihan itu, pilihan pertama membolehkan mereka menukar tarikh penerbangan mereka bagi laluan yang sama tanpa had dan tanpa perlu menanggung sebarang kos tambahan sebelum 31 Oktober 2020, tertakluk kepada ketersediaan tempat duduk.

 

Bagi mereka yang memilih pilihan akaun kredit akan dapat mengekalkan nilai tempahan penerbangan dalam akaun AirAsia BIG Member bagi perjalanan pada masa depan dengan AirAsia, boleh ditebus dalam masa 730 hari (dua tahun) daripada tarikh pengeluaran tiket.

 

"Tarikh perjalanan tempahan baharu boleh pada mana-mana tarikh dalam jadual penerbangan yang dikeluarkan di airasia.com," kata syarikat penerbangan tambang rendah itu dalam satu kenyataan hari ini.

 

AirAsia berkata, dalam tempoh beberapa minggu akan datang, tempoh sah bagi semua akaun kredit yang tidak digunakan yang dikeluarkan kepada pelanggan yang terjejas akibat sekatan perjalanan COVID-19 juga akan dilanjutkan secara automatik kepada dua tahun.

 

"Ini hanya terpakai bagi tempahan dalam talian secara terus yang dibuat menerusi airasia.com. Bagi tempahan kumpulan atau yang dibuat menerusi ejen pelancongan, sila rujuk kepada ejen tempahan masing-masing bagi maklumat selanjutnya," kata syarikat penerbangan itu.

 

AirAsia berkata, syarikat penerbangan itu mematuhi nasihat dan peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan tempatan, pihak berkuasa penerbangan awam, agensi kesihatan tempatan dan global termasuk Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

 

Ia juga memantau dengan rapat situasi ini dan berhak untuk mengumumkan dasar-dasar seterusnya mengikut perkembangan terkini.

 

Pelanggan boleh merujuk kepada Panduan COVID-19 syarikat penerangan itu bagi arahan bagaimana untuk menggunakan AI chatbot AVA di support.airasia.com atau airasia.com untuk membuat pilihan.

 

 

 

 

BH

Add new comment

Berita Berkenaan

Berita Domestik
  Ia melancarkan 'super app' tahun lalu yang menawarkan perkhidmatan daripada perjalanan dan beli…
Berita Domestik
Menurut laporan daripada Channel News Asia, AirAsia Group Bhd menerusi cabang logistiknya Teleport…
Informasi
  "Tetamu yang mempunyai tempahan penerbangan antara 13 dan 26 Januari yang tidak dapat melakukan…