Bercakap kepada Automotive News Europe, CEO dan bos R&D Audi Markus Duesmann menjelaskan, teknologi enjin pembakaran dalaman (ICE) masih lagi mempunyai masa hadapan yang cerah.
Malah, beliau menegaskan enjin diesel (yang pernah mendatangkan masalah kepada mereka suatu ketika dahulu) sebenarnya adalah jauh lebih efisien berbanding enjin-enjin lain, apatah lagi kebanyakan para pelanggan Audi 'masih lagi menggemari enjin diesel'.
Disebabkan peraturan pelepasan emisi yang semakin ketat, usaha untuk memastikan enjin diesel mematuhi regulasi tersebut menjadikannya 'semakin mahal', dan ia mengakibatkan enjin disel hilang daya tarikannya di sesetengah pasaran.
Duesmann masih lagi percaya 'kematian' teknologi ICE akan tertakluk kepada keputusan politik, dan ia tidak akan berlaku secara serentak di seluruh dunia.
Selain daripada mempromosikan kenderaan elektrik (EV), Audi juga merupakan salah satu daripada pengeluar premium yang masih lagi melabur di dalam kenderaan tenaga alternatif seperti gas asli termampat (CNG) dan sel bahan api hidrogen.