Di United Kingdom, Audi mengambil langkah bagus dengan menawarkan pengguna e-tron khidmat komunikasi melalui aplikasi Whatsapp.
Ia adalah sebahagian dari e-tron Concierge Service yang menawarkan khidmat peribadi kepada pelanggan jenama premium itu.
Melalui khidmat yang disediakan, pelanggan boleh mengajukan soalan dan menerima jawapan dalam masa beberapa minit sahaja.
Pertanyaan tersebut bukan dijawab oleh operator biasa tetapi pakar EV yang dilatih khas dan berkhidmat dari pukul 8:00 pagi hingga 9:00 malam selama tujuh hari seminggu.
Perkhidmatan ini sebenarnya telah dilancarkan pada September lalu buat pelanggan yang telah memesan Audi e-tron.
Setiap individu akan menerima satu emel tentang perkhidmatan dan menjemput mereka untuk memulakan perbualan. Jawapan kepada soalan akan disediakan oleh pasukan pakar EV.
Lebih menyenangkan apabila pelanggan boleh menghantar gambar, rakaman audio dan video melalui platform Whatsapp tersebut.
Penggunaan Whatsapp sebagai saluran komunikasi membolehkan transaksi dibuat dengan pantas, ringkas dan bersifat peribadi.
Khidmat e-tron Concierge begitu popular dengan pemilik bertanyakan pelbagai soalan dari akses sehingga pusat pengecasan di Audi Centre.
Maklumat berharga tentang kereta dan perkhidmatan akan digunakan oleh Audi UK bagi menambah baik pengalaman pemilikan premium sebuah EV e-tron.
Hebat bukan? Kaedah komunikasi seperti ini harus dilaksanakan juga oleh pengeluar lain dan jika boleh merentasi pelbagai segmen. Apa-apa whatsapp je!
Penulis: Muhammad Md Tajudin