Ada masalah dengan Audi e-tron? Whatsapp saja lah

oleh Muhammad Md Tajudin|
Khidmat selepas jualan sememangnya aspek penting dalam industri kenderaan. Jumlah yang dibayar bukan sedikit dan pelanggan yang berpuas hati biasanya akan setia dengan sesebuah jenama.

Lebih bagus apabila pelanggan tersebut akan mempromosikan pula kepada individu sekeliling.

Satu lagi aspek yang sangat kritikal dalam bidang selepas jualan ialah pelanggan yang membeli kereta teknologi baharu dan canggih seperti hibrid dan elektrik.

Pelanggan ini perlu dijaga dan merupakan duta dalam mempromosikan kereta dengan teknologi canggih tersebut.
Audi e-tron

 

Di United Kingdom, Audi mengambil langkah bagus dengan menawarkan pengguna e-tron khidmat komunikasi melalui aplikasi Whatsapp. 

Ia adalah sebahagian dari e-tron Concierge Service yang menawarkan khidmat peribadi kepada pelanggan jenama premium itu.

Melalui khidmat yang disediakan, pelanggan boleh mengajukan soalan dan menerima jawapan dalam masa beberapa minit sahaja. 

Pertanyaan tersebut bukan dijawab oleh operator biasa tetapi pakar EV yang dilatih khas dan berkhidmat dari pukul 8:00 pagi hingga 9:00 malam selama tujuh hari seminggu.

 

Audi e-tron

 

Perkhidmatan ini sebenarnya telah dilancarkan pada September lalu buat pelanggan yang telah memesan Audi e-tron.

Setiap individu akan menerima satu emel tentang perkhidmatan dan menjemput mereka untuk memulakan perbualan. Jawapan kepada soalan akan disediakan oleh pasukan pakar EV.

Lebih menyenangkan apabila pelanggan boleh menghantar gambar, rakaman audio dan video melalui platform Whatsapp tersebut.

Penggunaan Whatsapp sebagai saluran komunikasi membolehkan transaksi dibuat dengan pantas, ringkas dan bersifat peribadi.

 

Audi e-tron

 

Khidmat e-tron Concierge begitu popular dengan pemilik bertanyakan pelbagai soalan dari akses sehingga pusat pengecasan di Audi Centre. 

Maklumat berharga tentang kereta dan perkhidmatan akan digunakan oleh Audi UK bagi menambah baik pengalaman pemilikan premium sebuah EV e-tron.

Hebat bukan? Kaedah komunikasi seperti ini harus dilaksanakan juga oleh pengeluar lain dan jika boleh merentasi pelbagai segmen. Apa-apa whatsapp je! 

Penulis: Muhammad Md Tajudin

Add new comment

banner articles

Berita Berkenaan

Berita Global
  Menjelang pertengahan 2022, Audi akan melengkapi satu daripada sepuluh ruang parkir dengan…
Berita Global
Memandangkan model pertama RS merupakan sebuah wagon RS2 Avant yang dilayangkan warna biru, kesemua…
Berita Global
Ketika kejadian, keluarga tersebut sedang menemani rakan mereka untuk menyelesaikan urusan, tanpa…