Dikuasakan oleh enjin P250 Ingenium yang berupaya melepaskan 250 kuasa kuda dan 365 Nm kuasa tork, kuasa tersebut disalurkan ke empat-empat roda menerusi transmisi automatik ZF dengan nisbah lapan kelajuan.
Dengan ciri Intelligent Driveline Dynamics, Velar menawarkan kuasa dan prestasi yang sepadan dengan keupayaan merentasi pelbagai keadaan muka bumi yang tidak ada pada SUV bersaiz sederhana sekelasnya.
Velar menggunakan casis monocoque aluminium yang direka menerusi Lightweight Aluminium Architecture yang dimiliki oleh JLR. Penggunaan hampir 81% bahan binaan aluminium menjadikan casis Velar ringan dan teguh dalam masa yang sama.
Dari segi pengendalian dan keselesaan, Velar menggunakan sistem gantungan jenis double wishbone di hadapan dan Integral Link di bahagian belakang yang mana ia menawarkan pengendalian yang cemerlang, keselesaan pemanduan di samping memberikan perlindungan yang cemerlang daripada sebarang pelanggaran.
Velar juga tidak lokek dari aspek keselamatan apabila menawarkan enam buah beg udara serta ciri-ciri tambahan seperti brek kecemasan automatik dengan sistem pengesan pejalan kaki serta cruise control dengan ciri pengehad kelajuan.