Sejak memperkenalkan program Hyundai Nexo, Hyundai telah melabur $6.4 billion pada pembangunan teknologi sel bahan api. Ini selaras komitmen kumpulan syarikat Hyundai kepada alam sekitar dan menjadi peneraju teknologi sel bahan api pada masa akan datang. Konsep rekebentuk HDC-6 Neptune asaskan dari rekebentuk kereta api streamliner yang pernah popular pada era 1930an.
Walaupun tempat pengisian semula hidrogen sangat terhad berbanding stesen pengecesan semula kenderaan EV dan stesen bahan api fosil di Amerika Syarikat, Hyundai memandang positif kepada potensi pasaran kenderaan sel bahan api di Amerika Syarikat dan menjangkakan akan mengeluarkan kenderaan sel bahan 500 ribu unit pada 2030 dibawah misi dan perancangan perniagaan FCEV 2030.
Cummins Inc. Pengeluar enjin diesel terkemuka di Amerika Syarikat juga memperkenalkan trak sel bahan api di pameran North America Commercial Vehicle Show 2019, trak ini mampu mencapai jarak perjalanan sehingga 402 km dengan tangki sedia ada, jika operator mahukan jarak yang lebih jauh boleh menambah jumlah tangki sel bahan api.