Yamaha Ténéré 700 ABS 2025 Jepun, YCC-T, rekaan baharu, RM43 ribu

oleh Muhammad Md Tajudin|
Yamaha Ténéré 700 ABS 2025
Yamaha Ténéré 700 ABS 2025
Yamaha Ténéré 700 ABS 2025 dilancar secara rasmi di Jepun pada 31 Mac.

Rekaan asas masih sebagai Ténéré dan perubahan dibuat pada reraut, sistem pendikit elektronik Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) dan beberapa lagi.

Enjin 688 cc DOHC, dua silinder sebaris kekal menghasilkan 73 ps pada 9,000 rpm dan 68Nm pada 6,500 rpm. 

Secara asasnya, sistem YCC-T baharu membantu dalam pecutan enjin yang linear dan lancar pada semua julat RPM.
CHERY Omoda 5 MREC Banner Campaign March 2025
Yamaha Ténéré 700 ABS 2025

Yamaha turut menukar bentuk kemasukan dan daya kilas meningkat pada rpm rendah dan menambah baik prestasi tunggangan di laluan off-road pada kelajuan rendah.

Mod tunggangan atau Ride Mode Selection System memberikan dua pilihan kepada penunggang mengikut keadaan jalan.

Mod Sport menjadikan tindak balas pendikit lebih tajam untuk tunggangan off-road. 

Mod Explorer memberikan penghantaran kuasa lebih lancar untuk tunggangan bandar dan jauh (touring).

Yamaha Ténéré 700 ABS 2025

Selain itu Sistem Kawalan Cengkaman (TCS) membantu mengelakkan gelinciran tayar secara berlebihan, meningkatkan stabiliti dan keselamatan.

Sistem ini boleh dihidupkan atau dimatikan mengikut keperluan penunggang. Penukar Cepat ditawarkan sebagai aksesori pilihan.

Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) sedia ada mempunyai tiga tetapan iaitu depan dan belakang aktif, kedua-dua dipadamkan atau hanya roda depan diaktifkan.

Ténéré 700 2025 menggunakan sepit udang terbalik 43 milimeter dengan tetapan injap baharu dan pelaras pramuatan (preload adjuster) untuk penyesuaian suspensi lebih baik.

Yamaha Ténéré 700 ABS 2025

Penunggang menerima faedah dari segi pergerakan awal lebih lancar dan meningkatkan maklum balas cengkaman tayar ke jalan.

Bahagian belakang menggunakan penyerap hentak tunggal bersama tangki simpanan dengan jarak gerakan (stroke length) lebih tinggi.

Bersama karakteristik redaman Yamaha memaklumkan rekaan ini dapat mengelakkan atau sukar untuk termampat sepenuhnya (bottom out). 

Suspensi belakang dan depan berfungsi secara bersama untuk memberikan prestasi yang baik walaupun dalam tunggangan mencabar.

Yamaha Ténéré 700 ABS 2025

Selain sistem elektronik, Yamaha turut menumpukan pada ergonomik dan tunggangan.

Penunggang dan pembuncang Ténéré 2025 duduk di atas pelana baharu dan Yamaha turut mengubah tangki minyak.

Bahagian atas tangki dibentuk semula untuk bahagian atas lebih rendah dan condong ke bawah bagi membantu pergerakan penunggang.

Kedudukan tuil cekam diubah untuk kawalan lebih baik. Titik pengaktifan cekam yang bersambung pada enjin dialihkan 35 darjah ke belakang.

Yamaha Ténéré 700 ABS 2025

Pelindung direka baharu bagi mengelakkan gangguan ketika memakai but. 

Pakej reka bentuk Ténéré 2025 turut merangkumi reraut baharu yang lebih jelas dari sisi. Potongan bahagian reraut depan sisi lebih kemas.

Bahagian depan berbeza pada lampu LED empat unit baharu yang diubah daripada bulat kepada segi empat untuk penampilan lebih menyerlah.'

Pemasangan juga lebih tinggi untuk pencahayaan lebih baik. Yamaha menawakan tiga warna iaitu Biru, Kelabu Kusam dan Biru Lembut ala model rali awal 80-an.

Yamaha Ténéré 700 ABS 2025

Skrin menegak baharu TFT 6.3 inci direka khas untuk Ténéré 700. Jari penunggang mengawal tetapan melalui suis pemegang bersepadu baharu.

Terdapat dua tema untuk dipilih iaitu Explorer dan Street. Port pengecas USB-C tersedia sebagai ciri standard.

Aplikasi Y-Connect menghubungkan motosikal dengan telefon pintar untuk makluman panggilan dan pesanan dan navigasi Google Maps secara berturut (turn by turn).

Lagi perubahan seperti suis tongkat yang dialihkan dan mempunyai pelindung bagi mengelak kerosakan akibat terkena batu, kayu dan sebagainya.

Yamaha Ténéré 700 ABS 2025

Pemijak kaki juga lebih besar untuk keselesaan dan kawalan lebih baik. Getah boleh ditanggalkan untuk cengkaman lebih baik semasa tunggangan off-road.

Isyarat membelok mempunyai fungsi kelipan dua peringkat untuk meningkatkan keterlihatan dan auto padam bagi mengelakkan lampu isyarat terlupa dimatikan.

Yamaha Ténéré 700 ABS ditawarkan di Jepun pada harga 1,474,000 yen (RM42,610).

Penulis: Muhammad Md Tajudin

Yamaha Ténéré 700 ABS 2025

 

Berita Berkenaan

Berita Global
Ténéré 700 menggunakan enjin 689cm³ dua silinder sebaris 270° yang dipasang pada rangka ringan.…