Menjadikannya sebuah van klasik dengan teknologi moden, enjin boxer 44 PS digantikan oleh motor elektrik Volkswagen berkuasa 83 PS.
Suatu yang mengujakan apabila daya kilas terus melonjak kepada 212 Nm iaitu lebih sekali ganda daripada kuasa asal 102 Nm.
Sebagaimana seperti kereta elektrik lain, daya kilas maksimum itu boleh dirasakan serta-merta.
Dari segi kelajuan, e-BULLI boleh mencecah sehingga 130 km/j yang dihadkan melalui kawalan elektronik berbanding 105 km/j pada model asal.
Pengagihan kuasa dibuat melalui kotak gear satu kelajuan. Tukaran gear dibuat melalui tombol di antara pemandu dan penumpang yang mempunyai seleksi P, R, N, D, B.
Sama seperti T1 asal, kombinasi kotak gear dan motor elektrik dipasang pada bahagian belakang yang juga memacu roda belakang.
Bateri jenis lithium-ion digunakan untuk membekalkan tenaga kepada motor elektrik dan mempunyai kapasiti 45 kWh.
Bateri itu boleh dicas menggunakan soket combined charging system (CCS) untuk arus terus atau dua arah (alternating).
Bergantung kepada sumber yang ada, pemandu boleh mengecas dengan kuasa 2.3 hingga 22 kW dan berkapasiti tinggi sehingga 50 kW.
Menggunakan pengecas berkuasa, masa yang diperlukan untuk mencapai kapasiti sehingga 80 peratus hanya dalam 40 minit sahaja. Jarak perjalanan cas penuh ialah lebih daripada 200 km.
Selain kerja penukaran nadi kuasa, para jurutera turut mereka semula bahagian casis. Gantungan depan menggunakan set multi-link dan gandar belakang dipasang penyerap hentak boleh laras.
Turut baharu ialah sistem stereng rack-and-pinion dan empat brek cakera supaya sepadan dengan kuasa lebih tinggi.
Kepada yang berminat untuk membuat tinjauan harga, eClassics menawarkan pelbagai pakej ubah suai atau siap sepenuhnya termasuk model T2 dan T3.
Harga permulaan ialah dari 64,900 euro atau bersamaan RM304,216.
Penulis: Muhammad Md Tajudin