SUV itu dibangunkan dalam dua versi, model jarak roda pendek (SWB) dengan ukuran panjang 4,108 mm dan jarak roda panjang (LWB) dari 4,199 mm hingga 4,218 mm.
Satu fakta menarik tentang T-Cross ialah model di pasaran sekarang sudah pun habis terjual di beberapa negara Eropah.
Tepat pada masanya, VW memperkenalkan T-Cross 2024 (rupa baharu) dengan perubahan luar dan dalam.
Sekali pandang nampak macam sama dengan model sebelum ini dan perubahan sebegitu adalah perkara biasa untuk model VW.
Bahagian depan T-Cross 2024 mengikuti gaya SUV besar Touareg yang diperkenalkan pada Mei lalu. Si kuning dalam artikel ialah T-Cross R-Line yang tampil sporti.
Bahagian depan dan belakang T-Cross menggunakan lampu besar LED bersepadu, lampu nyalaan siang LED dan gugusan lampu belakang LED yang meriah dengan corak X.
Lampu besar jenis IQ.LIGHT LED matrix pertama kali ditawarkan pada T-Cross dan juga digunakan pada Touareg baharu.
Ada tiga warna baharu yang ditawarkan iaitu Grape Yellow, Clear Blue Metallic dan Kings Red Metallic.
Jika bahagian luar diubah mengikut gaya evolusi, lain pula di dalam dengan papan pemuka baharu dengan varian dilengkapi instrumen digital sebagai ciri standard.
Skrin sentuh di tengah papan pemuka ada dua jenis, 8 inci sebagai ciri standard dan skrin 9.2 inci untuk varian paling premium.
Panel papan pemuka menggunakan bahan balutan lembut dan permukaan lebih berkualiti seperti model VW yang lebih besar.
Standard sama digunakan pada kemasan pintu depan T-Cross Style dan T-Line.
Selain itu, sistem penyaman udara manual dijadikan ciri standard atau pelanggan boleh memilih Air Care Climatronic dengan sentuhan gelangsar.
Dari segi praktikaliti, kerusi belakang boleh dianjak sehingga 140 mm dan boleh dipisah dengan nisbah 60:40 dan lipatan rata untuk ruang barangan 1,280 liter.
Dalam keadaan biasa, ruang barangan mempunyai kapasiti 385 liter hingga 455 liter.
Satu lagi yang diubah ialah beban batang tarik (drawbar) dinaikkan dari 55 kg kepada 75 kg untuk membawa atau membawa barang lebih berat.
Dari segi rangkaian kuasa, VW memaklumkan T-Cross menggunakan enjin TSI dan tidak dimaklumkan sama ada menerima teknologi mild hybrid.
Sebagai rujukan, model Eropah sebelum ini digerakkan enjin 1.0 liter TSI tiga silinder,1.5 liter TSI, 1.6 liter TDI (diesel) dan pilihan transmisi manual atau klac berkembar DSG.
T-Cross akan dilancarkan di pasaran pada awal 2024 dan penghantaran bermula pada suku kedua tahun sama.
Penulis: Muhammad Md Tajudin