Reuters melaporkan Tesla masih tidak memberi sebarang respon. Sekiranya Tesla tidak bersetuju, ia perlu memberikan laporan lengkap dan alasan kenapa.
Laporan NHTSA berkata ketika ujian data untuk Tesla, syarikat kenderaan elektrik itu mengesahkan bahawa sekiranya memori peranti itu mencapai tahap maksima, skrin itu akan gagal berfungsi.
NHTSA berkata kegagalan skrin sesentuh mampu menjadi risiko keselamatan kerana ia tidak akan memberikan imej video semasa mengundur. Ada sembilan panggil semula yang telah dilakukan oleh pelbagai syarikat kenderaan kerana isu yang sama.
Untuk Tesla, kegagalan skrin itu akan memberi kesan kepada sistem Autopilot dan penunjuk arah (signal). Pengguna juga tidak boleh menggunakan penyah-kabus untuk cermin dan sistem nyah-beku yang akan memberi kesan kepada pemandu.
November lalu NHTSA memeriksa 12,523 aduan dan tuntutan mengenai isu itu dari pemilik-pemilik.
Ramai yang mengadu bahawa Tesla mahukan pemilik membayar kos gantian selepas tempoh waranti tamat walhal ia bukannya satu kesilapan dari pengguna.
Di Malaysia, kejadian sebegini memang tidak akan terjadi dan mungkin kerana itu Tesla sepatutnya hadir di sini kerana pantauan dari kerajaan jarang dilakukan.
* Laporan penuh di Reuter.com