Pakatan yang dijangkakan pada dasarnya akan membahagikan industri auto Jepun kepada dua trio, Mitsubishi-Honda-Nissan dengan gabungan jualan tahunan lebih 8.33 juta kenderaan.
Selain itu, kumpulan Toyota Motor, yang hubungannya dengan Subaru, Mazda Motor dan lain-lain menyumbang jualan gabungan sekitar 16 juta.
Peralihan terkini dalam landskap pembuatan auto, pertama kali dilaporkan oleh Nikkei, datang apabila pemain yang agak baru menguasai EV.
Tesla dan BYD China mengungguli bahagian pasaran EV global pada 2023 masing-masing pada 19.3 peratus dan 16 peratus, lapor syarikat penyelidikan yang berpangkalan di Tokyo MarkLines.
Manakala pembuat telefon pintar Xiaomi telah berjaya membangunkan elektrik dalam masa tiga tahun sahaja.
Pemain Jepun telah ketinggalan dimana bahagian Nissan ialah 3.2 peratus, manakala Honda berada pada 0.2 peratus.
Perubahan sifat perniagaan memerlukan pembuat kereta Jepun untuk beralih daripada pendekatan mengutamakan perkakasan mereka.
Pembuat kereta tidak mampu melakukan ini semasa menghadapi persaingan sengit di negara sendiri di Jepun.
"Adalah wajar bagi kami untuk mempertimbangkan untuk bekerja dengan pelbagai rakan kongsi," kata Ketua Pegawai Eksekutif Mitsubishi Takao Kato.
Ketiga-tiga mereka membelanjakan lebih daripada dua kali ganda daripada yang Tesla lakukan untuk penyelidikan dan pembangunan, pada 1.7 trilion yen. Tetapi tidak semua itu pergi ke EV.
Pembuat kereta Jepun kini meningkatkan perbelanjaan untuk pembangunan dan penghasilan EV.
Honda akan melabur 10 trilion yen (AS$64.89 bilion) dalam EV dan perisian menjelang fiskal 2030 dan membina rantaian bekalan di Amerika Utara yang merangkumi bateri kepada kenderaan itu sendiri.
Nissan merancang untuk melabur 2 trilion yen (AS$12.9 bilion) dalam elektrifikasi dan berhasrat untuk meningkatkan kecekapan pelaburan mereka, termasuk dengan menggunakan perisian kongsi.
Honda, Nissan dan Mitsubishi akan diuji dalam keupayaan mereka untuk bekerja bukan sahaja bersama, tetapi juga dengan rakan kongsi dalam industri lain.
Kejayaan dalam EV memerlukan perkongsian dalam pelbagai bidang, daripada semikonduktor dan infrastruktur pengecasan.
EV akan membentuk majoriti jualan kenderaan baharu global pada 2035, Agensi Tenaga Antarabangsa meramalkan.
Baca penuh di NikkeiAsia