Berbeza daripada model asas, Yaris Crossover menerima sistem gantungan yang lebih sporty bagi memberikan jarak kelegaan tanah yang lebih tinggi, iaitu 210 mm bagi membantu penglihatan yang lebih jelas ketika memandu.
Elemen-elemen tipikal crossover ditampilkan seperti penggunaan cladding hitam pada arca roda, plet pelindung di bahagian bumper, serta layangan warna dua tona.
Crossover segmen B ini mewarisi ciri keselamatan yang ada pada Yaris hatchback seperti tujuh beg udara SRS, bantuan mula mendaki (HAC), sistem kawalan anti gelincir (TRC), sistem kestabilan kenderaan (VSC) serta kehadiran lampu nyalaan siang jenis LED.
Di Malaysia, beberapa bulan yang lalu sebuah Yaris hatchback telah dikesan sedang diuji, mengesahkan bahawa pesaing kepada Perodua Myvi, Proton Iriz dan Honda Jazz (sekadar menyebut beberapa jenama) bakal mengacau pasaran sedia ada.
Melihatkan kepada peningkatan unit jualan segmen crossover/SUV gaya hidup masa kini, mungkin ada baiknya sekiranya UMW Toyota Motors membawa masuk model crossover ini bersama-sama model hatchback.