Di peringkat global, Prius masih segar bugar dan kini memasuki generasi keempat. Model ini pertama kali diperkenalkan pada tahun 2015 dan versi facelift dilancarkan pada tahun 2018.
Prius generasi ketiga mempunyai reka bentuk seperti kereta kebanyakan namun berbeza sama sekali untuk generasi keempat. Kami berpendapat model ini mempunyai reaksi berbeza daripada pengguna ibarat memberi pendapat tentang lukisan atau objek seni yang provokatif.
Prius generasi keempat juga menunjukkan Toyota berani bereksperimen dan tidak hadir hanya hadir dengan reka bentuk selamat. Satu keunikan pada Prius Plug-in Hybrid di pasaran Eropah ialah jenis kerusi berempat dan bukan lima seperti kebiasaan kereta sedan.
Rekaan tersebut ala Volkswagen Passat CC atau Porsche Panamera dengan bahagian tengah kerusi mempunyai pemisah bagi membahagikan tempat duduk kanan dan kiri.
Walau bagaimanapun, konfigurasi yang diperkenalkan pada tahun 2017 itu tidak bertahan lama apabila Toyota memperkenalkan Prius Plug-in Hybrid dengan lima tempat duduk pada Julai 2019. Tempat duduk empat atau lima, Prius Plug-in Hybrid kekal canggih dengan konsep dua kereta dalam satu.
Dua sistem tersebut ialah nadi kuasa hibrid atau mod EV penuh dengan jarak pemanduan sehingga 45 kilometer dan kelajuan maksimum 135 km/j. Satu lagi ciri canggih pada Prius ini ialah bumbung dengan panel solar bersaiz besar yang membekalkan kuasa elektrik untuk mengecas bateri hibrid.
Bergantung kepada keadaan cuaca, pengecasan daripada solar mampu meningkatkan jarak pemanduan mod EV sehingga lima kilometer sehari atau bersamaan dengan 1,000 kilometer jika dipandu sebanyak 200 hari dalam setahun.
Memang canggih bukan? Cuma Prius tidak dipasarkan di negara kita untuk rakyat kembali menikmatinya seperti tahun 2011 dahulu.
Penulis: Muhammad Md Tajudin