Pelaburan bertempoh 10 tahun itu merupakan sebahagian daripada projek yang telah diumumkan sebelum ini di mana mereka akan melabur 1.5 trilion yen (RM54.65 bilion) terhadap pembangunan dan pembekalan bateri untuk kenderaan elektrik.
Sebahagian daripada jumlah $3.4 bilion yang dilabur di Amerika Syarikat akan digunakan untuk membentuk sebuah syarikat baharu yang akan bertanggungjawab untuk membina fasiliti bateri automotif dengan bantuan daripada Toyota Tsusho.
Sasaran produksi bateri EV dijangka bermula pada tahun 2025 dengan anggaran tenaga pekerja sebanyak 1,750 orang diperlukan.
Nama Toyota menjadi bualan hangat disebabkan syarikat itu lebih memfokuskan kepada membangunkan kenderaan hibrid dan hidrogen, malah industri automotif Jerman menyifatkan Toyota tidak mempunyai langkah elektrifikasi yang agresif berbanding jenama automotif lain.
Namun, Toyota mensasarkan penjualan sebanyak 2 juta unit kenderaan elektrik atau sel bahan api menjelang 2030, serta mempunyai 15 buah model kenderaan elektrik menjelang 2025.