Dalam satu sidang media yang diadakan secara dalam talian, eksekutif Toyota turut menjangkakan pengurangan kos produksi bateri sebanyak separuh menjelang separuh kedua dekad ini.
Ketua Pegawai Teknologi Toyota, Masahiko Maeda menjelaskan, penggunaan bateri jenis solid-state bukan sahaja digunakan pada kenderaan elektrik, malah akan diperluaskan kepada kenderaan hibrid.
Selain bateri solid-state, Toyota juga merancang untuk mengkomersialkan bateri lithium-ion generasi baharu yang dijangkakan bakal mengurangkan kos selain meningkatkan prestasi kenderaan elektrik menjelang separuh kedua dekad ini.
Teknologi bateri nickel-metal hydride sedia ada tidak terus dilupakan, apabila Toyota juga bakal memperkenalkan kemaskini terhadap bateri tersebut pada musim panas ini menerusi model Toyota Aqua/Prius C hibrid.
Difahamkan, Toyota telah membangunkan struktur sel bipolar serba baharu yang membenarkan bateri mempunyai ketumpatan tenaga dua kali ganda berbanding pek bateri yang terdahulu.
Secara keseluruhan, Toyota mensasarkan bekalan bateri sebanyak 200 gigawatt-jam menjelang tahun 2030, peningkatan daripada sasaran awal sebanyak 180 gigawatt-jam, dan diterjemahkan kepada penjualan sebanyak lapan juta kenderaan yang dielektrifikasi termasuk dua juta EV dan kenderaan sel bahan api (FCEV).