Bahagian depan mengingatkan kepada Prius baharu dan dari tepi tampil dengan garisan tajam dan permukaan berlekuk.
Bahagian belakang pula sarat dengan garisan dan lekukan tajam dan membawa imej rugged.
Secara keseluruhan, model ini nampak sibuk dengan pelbagai garisan tajam dan lekukan dan seperti sambungan kepada model baharu Lexus.
Jika bahagian luar tampil sibuk, berbeza pula dengan bahagian dalam yang tersusun dan kemas.
Papan pemuka tampil ringkas dengan dua skrin dan Toyota banyak menggunakan garisan melintang pada model ini. Tiada garisan atau bentuk yang tiba-tiba menjunam.
Membawa konsep mesra alam, para pereka menggunakan kerusi yang diperbuat daripada bahan kitar semula dan berasaskan tumbuhan.
Satu lagi ciri menarik ialah agen peribadi yang diberi nama Yui dan menghubungkan pemandu dan penumpang dengan kereta.
Yui boleh memberi respon kepada permintaan atau arahan daripada penumpang depan dan belakang.
Berkenaan pakej elektrik, Toyota belum memaklumkan secara terperinci kuasa bateri dan juga jarak pemanduan yang boleh dicapai.
Walaupun masih sibuk dengan kenderaan hibrid, Toyota sebenarnya memandang keperluan pengguna secara menyeluruh dan mempunyai perancangan besar untuk kenderaan elektrik.
Toyota mahu memperkenalkan 30 buah BEV termasuk lima siri model bZ (Beyond Zero).
Setakat ini Toyota telah melancarkan bZ4X untuk pasaran global dan menariknya crossover itu sudah pun memasuki pasaran Thailand dan Indonesia pada November.
Giliran pasaran tempatan selepas ini?
Sebuah lagi model elektrik iaitu sedan bZ3 telah diperkenalkan di China pada Oktober dan bakal dikeluarkan pada 2023.
Penulis: Muhammad Md Tajudin