Menurut berita yang dipetik daripada laman web Autocar, gambar tersebut memaparkan enjin silinder tunggal itu bakal menggunakan tetapan empat injap, dan bukan tetapan dua injap.
Sistem VTEC bukanlah satu perkara baharu di dalam dunia dua roda kerana motosikal seperti CB400 sudah pun mempunyai sitem yang serupa sejak bertahun-tahun lamanya.
Jika benar gambar paten yang dipaparkan ini, ia merupakan pencapaian kali pertama apabila sebuah motosikal bersesaran rendah didatangkan dengan ciri VTEC.
Sistem pemasaan VTEC atau nama panjang kegemaran bebudak Honda 'Variable Valve Timing and Lift Electronic Control' mampu meningkatkan kadar kecekapan prestasi motosikal, selain mengurangkan penggunaan bahan api.
Sistem ini bukanlah yang pertama diperkenalkan di dalam dunia skuter kecil kerana sebelum ini Yamaha telah memperkenalkan sistem yang serupa, dinamakan sebagai VVA atau Variable Valve Actuation pada model NMAX 155.