Satu lagi contoh ialah Nissan dan Mitsubishi. Kedua-dua jenama ini berada di dalam pakatan bersama Renault (Alliance) namun hubungan Nissan dan Mitsubishi telah terjalin sebelum itu lagi.
Nissan dan Mitsubishi Motors telah menubuhkan NMKV pada 1 Jun 2011 dengan pegangan 50/50.
Kerjasama ini merangkumi perancangan produk dan pengurusan projek bagi kenderaan kecil (kei-car) untuk pasaran Jepun.
Ringkasnya ialah Nissan dan Mitsubishi sama-masa mengeluarkan kei-car khusus bagi pelanggan di Jepun.
Berjaya ke tidak kerjasama ini? Setakat Mei 2021, jualan kenderaan di bawah kerjasama ini telah pun mencecah 1.52 juta.
Berikut ialah garis masa model yang dikeluarkan oleh NMKV:
Jun 2013 | Nissan DAYZ Mitsubishi eK wagon dan eK custom |
Februari 2014 | Nissan DAYZ ROOX Mitsubishi eK space dan eK space custom |
Mac 2019 | Nissan DAYZ (model baharu) Mitsubishi eK wagon dan eK X |
Mac 2020 | Nissan ROOX (model baharu) Mitsubishi eK space dan eK X space |
Selain model di atas, Nissan dan Mitsubishi turut bekerjasama di ASEAN dengan mengeluarkan Livina generasi kedua namun ianya lebih kepada kerjasama di bawah Alliance.
Walaupun Nissan dan Mitsubishi bekerjasama bagi mengeluarkan kei-car di Jepun, hakikatnya ialah model dari kedua-dua jenama itu mempunyai reka bentuk berbeza.
Ini boleh dilihat melalui Nissan ROOX dan Mitsubishi eK space dengan muka depan yang tidak sama.
Rupa memang berbeza namun satu perkara menarik apabila Nissan ROOX dan Mitsubishi eK space dan ek X space diiktiraf sebagai Kei Car Tahunan di dalam Anugerah Kereta Tahunan Jepun 2020-2021.
Satu lagi projek ialah Kilang Mizushima milik Mitsubishi Motors dengan pelaburan sekitar lapan juta yen dan merupakan kerjasama pertama di antara Nissan dan Mitsubishi bagi memulakan pengeluaran kei-car elektrik baharu.
Maknanya pada masa akan datang keluar pula model elektrik dari Nissan dan Mitsubishi.
Kesimpulan dari kerjasama ini ialah, pengeluar kereta memerlukan perkongsian dan walaupun begitu, persaingan tetap berlaku!
Penulis: Muhammad Md Tajudin