Ia merupakan model S-series pertama yang dibawa masuk ke Amerika Syarikat, dan meneruskan tradisi model S yang dilancarkan sebelum ini, hanya 200 unit sahaja yang diproduksikan.
Untuk model S209 ini, pihak Subaru Tecnica International (STI) tidak hanya duduk berdiam diri goyang kaki dan memasang kit badan semata-mata.
Nadi kuasa boxer 2.5 liter EJ25 asal telah dirombak semula dan beberapa komponen telah dinaiktaraf seperti turbo HKS yang lebih besar, piston, rod penghubung dan kompresor.
Boost maksimum telah dinaikan daripada angka 16.2 psi kepada 18 psi, memberikan kuasa maksimum sekitar 341 kuasa kuda (bukan angka rasmi) sebelum ia disalurkan kepada semua roda menerusi transmisi manual enam kelajuan.
Tidak cukup setakat peningkatan kuasa, pihak STI turut menala aspek pengendalian seperti set peredam Bilstein, spring yang lebih keras, bar strut tower di hadapan serta bar pengimbang 20 mm di bahagian belakang.
Bagi memberhentikan S209 ini dengan cemerlang, set brek daripada Brembo digunakan terdiri daripada angkup brek 6 piston di hadapan, 2 piston di belakang serta rotor cross-drilled.