Dibangunkan menggunakan pelantar Subaru Global Platform, ia juga turut menjadi asas kepada crossover yang terkenal, iaitu Subaru XV.
Namun, bagi menjadikan Impreza sebuah sedan/hatchback yang malar segar, Subaru Jepun membawakan sedikit perubahan untuk model tahun 2020, yang merangkumi ciri kosmetik dan juga keselamatan.
Dari segi luaran, tidak banyak perbezaan dibuat cuma anda boleh melihat pada rekaan gril hadapan yang lebih kecil selain kemaskini bukaan kemasukan udara yang lebih besar pada bahagian bawah bampar hadapan.
Selain daripada dua bentuk badan iaitu sedan dan hatchback, para pembeli di Jepun juga boleh memilih beberapa rekaan rim bersaiz 16-18 inci untuk disesuaikan dengan kereta mereka.
Namun, apa yang lebih mustahak adalah ciri EyeSight Touring Assist yang kini ditawarkan sebagai satu ciri standard untuk kesemua varian Subaru Impreza.
Sistem ini mampu mengesan kenderaan dan garisan penanda di jalan raya sekaligus boleh mengelakkan kemalangan yang lebih teruk dengan memberikan input kepada sistem pendikit, brek dan juga stereng.
Untuk lebih keselamatan ketika mengundur, cermin sisi kini boleh diubah sudut pandangannya ke bawah secara automatik apabila pemandu memilih gear undur.
Pilihan enjin pula ditawarkan dalam bentuk 1.6 liter atau 2.0 liter yang mana kedua-duanya merupakan enjin bentangan boxer yang mampu menyalurkan kuasa kepada roda hadapan atau pacuan semua roda AWD.
Enjin bersesaran 1.6 liter itu mampu menjana 115 PS dan 148 Nm daya kilas, manakala enjin yang lebih besar boleh menghasilkan 154 PS dan 196 Nm.