Sifat platform yang sangat fleksibel ini membolehkan Stellantis menghasilkan pelbagai jenis model seperti kereta penumpang, crossover atau SUV di dalam segmen D dan E.
Ini bermakna, Stellantis mampu menghasilkan kenderaan dengan ukuran panjang antara 4,764-5,126 mm, lebar 1,897-2,030 mm, jarak antara roda 2,870-3,075 mm dan jarak kelegaan tanah antara 140 hingga 288 mm.
Difahamkan, saiz diameter rim maksimum yang boleh dimuatkan pada kenderaan SLTA Large ialah sebesar 32 inci!
Platform baharu ini juga mempunyai potensi untuk menampung kuasa yang jauh lebih bertenaga berbanding enjin-enjin V8 Hellcat sedia ada.
Selain daripada kenderaan konvensional dengan enjin pembakaran dalaman (ICE), platform STLA Large ini boleh dipadankan dengan senibina elektrik 400 atau 800 voltan, pilihan pek bateri berkapasiti 85 kWh hingga 118 kWh, dengan jarak gerak maksimum sejauh 800 km.
Menurut Stellantis, modul pacuan elektrik (EDM) tiga-dalam-satu itu boleh dikonfigurasikan kepada sistem pacuan roda depan, pacuan roda belakang, atau pacuan semua roda, dengan pecutan 0-100 km/j mampu dicapai sepantas dua saat!
Biarpun tidak diberitahu secara rasmi, terdapat kemungkinan besar platform baharu ini bakal menjadi asas kepada model kenderaan yang baharu seperti Dodge Charger, serta Jeep Wagoneer S.
Ini kerana Stellantis telah pun mengesahkan platform STLA Large ini bakal menyokong model-model berjenama Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, dan Maserati.
Dengan adanya empat platform global termasuklah Small, Medium dan juga Frame, Stellantis menyasarkan 100 peratus penjualan kereta elektrik di Eropah dan 50 peratus di Amerika Syarikat menjelang 2030.
Stellantis juga merancang untuk melancarkan sehingga 48 buah BEV di pasaran pada tahun 2024.