EC-05 adalah hasil daripada projek kerjasama tersebut. EC-05 direka oleh Yamaha Jepun berdasarkan platform keluaran Gogoro dan akan dijual di bawah jenama Yamaha melalui rangkaian jualan Yamaha Motor Taiwan.
Berkenaan bateri pula, pengguna tidak perlu merasa bimbang kerana EC-05 boleh menggunakan lebih daripada 1,200 stesen penukaran bateri Gostation yang disediakan oleh Gogoro Energy Network.
Satu lagi perkara menarik ialah pengeluaran EC-05 akan dibuat oleh Gogoro. Berkenaan dengan spesifikasi teknikal EC-05, tidak yang signifikan dikongsi oleh siaran rasmi media.
Gogoro adalah sebuah syarikat start-up yang mula beroperasi sejak tahun 2011 dan telah menerima banyak pelaburan daripada syarikat antarabangsa di antaranya Panasonic, Temasek dan Sumitomo Corporation.
Gogoro mempunyai lima buah skuter elektrik iaitu S1, S2, S2 Adventure dan S2 Café Racer.
Laman web taiwannews melaporkan Yamaha EC-05 menggunakan nadi kuasa Gogoro S2. Jarak perjalanan EC-05 yang dilaporkan ialah 110 kilometer dengan output kuasa 10 hp dan tork 26 Nm.
Kelajuan maksimum EC-05 ialah 90 km/j dan pecutan dari 0 hingga 50 km/j hanya mengambil 3.9 saat sahaja.
Yamaha mensasarkan jualan sebanyak 20,000 unit EC-05 di Taiwan dalam tempoh setahun selepas pelancaran.
Yamaha EC-05 ditawarkan pada harga NT$ 99,800 (RM 13,314), angka yang tinggi untuk sebuah motosikal namun biasa sahaja pada aras kenderaan elektrik.
Kami tertanya adakah Yamaha EC-05 akan mendapat sambutan jika dipasarkan di sini? Ini adalah Yamaha dan bukan sebarang jenama yang baru hendak bertapak.
Lagi satu persoalan ialah bilakah pengeluar ternama lain akan turut sama mengarusperdanakan motosikal elektrik? Harley Davidson pun ada, bossku!
Penulis: Muhammad Md Tajudin
*NT$ 9 = RM 0.13