Dikuasakan oleh enjin bentangan boxer 2.0 liter 143 kuasa kuda dan 188 Nm daya kilas, ia yang digandingkan dengan motor elektrik yang mampu menjana daya kilas secara keseluruhannya 253 Nm.
Mekanisme dual-engine yang digunakan pada e-Boxer ini terdiri daripada pek bateri lithium-ion yang diletakkan pada bahagian belakang kenderaan.
Sistem ini akan diaktifkan ketika kelajuan rendah bertujuan untuk menjimatkan penggunaan petrol, dan memberikan daya tujahan tambahan ketika fasa pecutan.
Walaupun ia menerima sistem mild hibrid e-Boxer, Subaru Forester tidak mengorbankan keselesaan para penumpang, terima kasih kepada penggunaan platform Subaru Global Platform yang direka sejak dari awal bagi menampung varian trenkuasa konvensional, hibrid, plug-in hibrid dan elektrik.
Ini memberikan Subaru Forester ruang kabin dan kargo yang amat luas, iaitu sekitar 500 liter, sesuai untuk kegunaan seharian.
Ciri bantuan pemanduan EyeSight juga didatangkan sebagai standard terdiri daripada brek pra-perlanggaran automatik, pengurusan terotel pra-perlanggaran, kawalan jelajah adaptif, lead vehicle start alert, pelepasan lorong dan lane sway warning, yang mana ciri ini akan hadir ke pasaran Malaysia di dalam masa terdekat.