Model Shinkansen N700S (N700 Supreme) ini dilengkapi dengan pek bateri jenis lithium-ion tambahan yang membolehkan keretapi terus bergerak pada kelajuan yang rendah ketika berlaku gangguan bekalan kuasa - seperti contoh gempa bumi.
Jepun sepatutnya melancarkan N700S ini bersempena dengan pembukaan sukan Olimpik 2020 yang kini ditangguhkan ke tahun 2021.
Secara kebetulan, laluan yang bakal digunakan oleh N700S ini - Tokaido Shinkansen - sebenarnya dibuka pada tahun 1964 bersempena dengan sukan olimpik di Tokyo, dan ia menjadi laluan keretapi laju pertama di dunia pada ketika itu.
Antara ciri-ciri lain yang terdapat pada N700S ini termasuklah rekaan yang mampu mengurangkan kadar rintangan angin dan bunyi, serta tren kelajuan tinggi pertama di dunia yang mampu menukar sumber kuasa ketika berlaku gangguan bekalan kuasa.
Selain daripada itu, untuk keselesaan penumpang, rekaan kerusi telah ditambahbaik, serta terdapat slot kuasa di setiap tempat penumpang.