Setiap tahun, agensi penyelidikan pasaran JD Power akan melakukan kajian-kajian berkaitan automotif di seluruh dunia, termasuk Malaysia.
Antara kajian yang paling dinantikan ialah Customer Service Index Study iaitu Kajian Indeks Layanan Pelanggan.
Ia mengukur kepuasan pelanggan mengenai perkhidmatan selepas jualan di pusat servis syarikat kenderaan dalam tempoh tiga tahun pertama kenderaan mereka.
Setiap jenama diberikan markah per 1,000 sebagai indeks kepuasan dan sementara menunggu keputusan di Malaysia, kita lihat dahulu senarai 10 jenama kenderaan yang paling memuaskan hati pengguna di UK.
Di bawah ialah senarai 10 syarikat kenderaan paling memuaskan hati pelanggan mereka, dari nombor 10 ke yang terbaik.
10. Seat - 790 dari 1,000
Berkongsi tempat ke-10 dengan Seat, jenama US ini tahun lalu menduduki tangga ke 21.
Menurut JD Power, faktor yang membantu Ford untuk naik ke atas ialah kepercayaan dari pelanggan kepada pengedar dan pusat servis sudah dipertingkatkan.
Contoh terbaik ialah kenderaan sudah siap diservis pada masa yang dijanjikan.
9. Peugeot - 791 dari 1,000