Untuk projek i30 Fastback N ini, Hyundai dilaporkan sedang mengujinya di peringkat akhir sebelum pelancaran rasmi.
Ujian prototaip yang sedang dilakukan sekarang ini termasuklah di atas pelbagai jenis permukaan jalan raya di serata Eropah.
Lokasi ujian wajib semestinya di litar Nordschleife, Nürburgring yang begitu sinonim sebagai litar ujian rasmi model-model berprestasi.
i30 adalah model yang unik daripada Hyundai. Walaupun mempunyai rekaan depan seiras dengan i30 hatchback, model ini lebih panjang ke belakang ala Proton Gen.2 ataupun Honda Civic baharu.
Dengan bentuk badan sedikit pelik, agak menarik bagaimana ia bakal dijelmakan dalam imej N seperti i30 hathcback atau Veloster.
Untuk enjin pula, Hyundai tidak mendedahkan apa-apa maklumat mengenainya.
Berdasarkan model standard sedia ada, i30 Fastback ditawarkan melalui beberapa pilihan enjin iaitu T-GDI turbo, 120 PS 1.0-liter tiga silinder, 140PS 1.4-liter empat silinder dan diesel turbo.
Sebagai rujukan, terdapat dua varian prestasi i30 Hatchback dengan enjin 2.0 Turbo iaitu N Performance dan N dengan had kelajuan elektronik 249 km/j.
Pecutan kosong hingga 100 km/j mengambil masa 6.4 saat (N) dan 6.2 saat (N Performance). Kuasa tujahan kedua-dua varian ialah 353 Nm di antara 1,500 - 4,700 rpm.
Menariknya enjin 2.0 turbo itu mampu menghasilkan tambahan tujahan 25 Nm melalui fungsi over boost pada setiap masa bergantung kepada suhu ekzos.
Penulis: Muhammad Md Tajudin