Melalui Facebook PROLINTAS, mereka telah menerangkan bahawa pembinaan lebuhraya SUKE bagi pakej CA4 di kawasan tersebut menggunakan inovasi, satu kaedah teknologi yang dipanggil Balanced Cantilever Bridge.
‘Balanced Cantilever Bridge' ataupun Jejambat Julur Seimbang ini adalah salah satu teknologi pembinaan jejambat yang menggunakan kaedah gantungan sama rata dari struktur utama daripada bahagian tiang sehingga bahagian rentang dek jambatan.
Reka bentuk struktur julur ini akan menggunakan tetulang tegangan tinggi yang akan memegang semua struktur utama dek jambatan dengan acuan gerakkan tanpa memerlukan sokongan perancah (falsework) di bawahnya.
Kebiasaannya kaedah ini diguna pakai apabila jejambat yang dibina merentasi jalan raya / lebuh raya, laluan keretapi ataupun sungai. Aspek keselamatan lain yang turut diambil kira juga adalah pemasangan jaring keselamatan bagi melindungi sebarang objek dari jatuh kebawah.
Sekarang sudah terjawab segala persoalan tentang tahap keselamatan struktur ini, anda tidak perlu curiga lagi!