Ia dibangunkan berdasarkan produk MTU sedia ada dengan menampilkan sistem bateri EnergyPack, unit kawalan hibrid, serta enjin baharu MTU V12 2000-series bagi menggantikan enjin V16 4000-series.
Enjin baharu ini berupaya menghasilkan kuasa setinggi 1,560 kuasa kuda berbanding enjin V16 yang menghasilkan 2,500 kuasa kuda. Namun menurut Rolls-Royce, prestasi enjin baharu ini dikatakan menyamai enjin terdahulu, dan dalam masa yang sama mampu mengurangkan kadar pelepasan emisi CO2 sebanyak 30 peratus.
Sama seperti kereta hibrid tipikal, pek bateri digunakan untuk menyimpan tenaga yang dijana oleh brek regeneratif, dan kuasa itu boleh digunakan kembali ketika trak ini memerlukannya.
Tidak mahu bergantung kepada kenderaan elektrik bateri semata-mata, Rolls-Royce juga turut melabur di dalam sumber tenaga alternatif bagi mencapai visi operasi perlombongan sifar karbon pada masa akan datang, termasuklah penggunaan mikrogrid, bahan api yang lestari, sel bahan api serta enjin hidrogen.