Anugerah Jenama Putra ini mengiktiraf jenama-jenama kegemaran Malaysia berdasarkan wawancara dengan orang ramai. Perodua telah memenangi sebanyak lapan anugerah sepanjang sembilan tahun acara ini diadakan dan meraih Emas yang pertamanya pada tahun lepas.
Acara ini telah dianjurkan oleh Persatuan Ejen Pengiklanan Bertauliah Malaysia (4As) dan disokong oleh Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE).
Pada tahun ini, penganjur telah bekerjasama dengan firma penyelidikan dan perundingan pasaran global, IPSOS untuk menyusun sampel penyelidikan jenama-jenama terbesar di Malaysia, dengan lebih daripada 7,000 wawancara yang dijalankan.
"Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menganjurkan acara ini. Anugerah Jenama Putra benar-benar menetapkan tanda aras bagi jenama-jenama di Malaysia untuk terus memperbaiki diri," kata Datuk (Dr) Aminar.
Dilancarkan pada tahun 2010 oleh 4As dengan kerjasama Jenama Paling Bernilai Malaysia (MMVB), Anugerah Jenama Putra ini telah disokong oleh Persatuan Pengiklan Malaysia, Persatuan Pakar Media dan Persatuan Digital Malaysia.