Menurut Paultan, MCE Holdings, menyatakan bahawa anak syarikatnya Multi-Code Electronics Industries telah menandatangani kontrak untuk membekalkan pembuat kereta nasional itu dengan komponen elektronik dan mekatronik.
Ini termasuk head unit, instrumen kluster, sistem bantuan pemandu lanjutan (ADAS), switchgear dan lampu dalaman untuk model elektrik.
Perlu diperhatikan bahawa bekalan komponen ini dijangka bermula pada suku kedua tahun kewangan berakhir 31 Julai 2026.
Ditukar kepada tahun kalendar biasa, ini bermakna EV Perodua dijangka memasuki pengeluaran pada suku keempat 2025 .
Kumpulan MCE menjangkakan memperoleh sekitar RM19.6 juta daripada projek itu, diimbangi dengan jumlah pelaburan sebanyak RM12.8 juta.
Kereta itu juga dijangka memberikan sumbangan positif kepada syarikat dalam tempoh 36 bulan bermula dari tahun kewangan yang dinyatakan di atas.
Garis masa Q4 2025 ini bermakna Perodua akan membuat tarikh akhir 2025 yang disediakan oleh kerajaan.
Perodua tidak memperolehi teknologi daripada rakan kongsi Daihatsu, Perodua sedang membangunkan EVnya sendiri, dengan bantuan rakan kongsi Australia yang belum dinamakan.
Konsep emo-1, berdasarkan Myvi D51A semasa dan dipamerkan di Malaysia Autoshow pada awal tahun ini, memberikan gambaran tentang rupa EV itu.
Ia dikuasakan oleh motor hadapan tunggal yang menghasilkan 68 PS dan tork 220 Nm, menjadikan kereta itu dari sifar hingga 100 km/j dalam masa tujuh hingga sembilan saat.
Spesifikasi Perodua untuk bateri berbeza-beza, tetapi unit kobalt mangan nikel mempunyai kapasiti tenaga yang disebut antara 55.7 kWj dan 57.6 kWj, memberikan julat 350 hingga 400 km.
Bagi pengecasan, emo-1 menyokong pengecasan pantas DC sehingga 50 kW untuk menambah nilai bateri dalam masa lebih sejam, manakala pengecasan AC sehingga 11 kW menyediakan pengecasan penuh dalam masa lima jam.
Baca mengenai konsep EV Perodua di sini.