Perang harga EV buat pemilik BYD di Thailand marah

oleh Firdaus Razani|
Walaupun kita sudah saksikan Kerajaan Thailand meraikan pembukaan kilang BYD pada awal Julai, tetapi ada segelintir pemilik kereta pembuat EV China itu kurang berpuas hati.
BHPetrol Diesel B7 MREC Banner Campaign July 2024
JAECOO J7 MREC Banner Campaign July 2024

BYD kini telah menawarkan lebih banyak diskaun untuk SUV Atto 3 bulan ini, kerana dalam usaha untuk mengekalkan penerajunya dalam pasaran yang semakin sesak.

Potongan harga sehingga 340,000 baht (RM44,000) telah menurunkan nilai jualan semula untuk pemilik semasa.

Menurut salah seorang pemilik, dia dimaklumkan bahawa harga akan naik dalam masa dua bulan, selepas subsidi EV oleh kerajaan negara itu tamat.

“Biasanya, insurans meliputi 80 peratus daripada nilai kereta baharu, dan ia susut nilai 10 peratus setahun, tetapi diskaun itu mendorongnya lebih rendah lagi," kata Darakorn , yang membeli Atto pada Januari 2023, hanya sebulan selepas BYD dilancarkan di Thailand.

Dengan pinjaman bank dan subsidi kerajaan sebanyak 100,000 baht (RM12,900), SUV itu telah menelan belanjanya sebanyak 1.19 juta baht (RM153,655).

 

byd

 

Malah kini model Atto terbaru yang dikeluarkan awal tahun ini berharga di bawah 1 juta baht (RM129,000)

"Jika anda mengumumkan bahawa harga akan turun 340,000 baht setahun kemudian, adakah anda fikir sesiapa akan membeli kereta anda sama sekali?" katanya.

Darakorn menganjurkan pemilik BYD lain di Facebook untuk meneroka kemungkinan tindakan tuntutan mahkamah.

Aduan telah sampai kepada Lembaga Perlindungan Pengguna, yang diarahkan oleh seorang menteri kabinet untuk menyiasat diskaun yang semakin meningkat yang ditawarkan oleh bukan sahaja BYD tetapi juga pesaingnya.

Perang harga berlaku ketika Thailand, pasaran kereta kedua terbesar di Asia, menghadapi ancaman tiga kali ganda pertumbuhan ekonomi yang lemah, hutang pengguna yang tinggi dan lebihan kenderaan elektrik, yang sebahagian besarnya diimport dari China.

Lambakan EV yang dipasang sepenuhnya telah membingungkan walaupun pengeluar dan pembekal alat ganti kereta enjin pembakaran dalaman, memaksa pemotongan pengeluaran dan penutupan kilang.

Persekutuan Industri Thai mengurangkan sasaran pengeluaran tahunannya kepada 1.7 juta kenderaan daripada 1.9 juta.

Sementara itu, pemandu sedang menangguhkan pembelian mereka, mengharapkan lebih banyak diskaun daripada pembuat kereta menjelang akhir tahun ini.

Jumlah jualan kereta telah merosot 24 peratus dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini daripada tempoh yang sama pada 2023.

Pada bulan Jun, hanya 47,600 kenderaan telah dijual, hampir 17,000 kurang daripada tahun lepas.

 

Baca penuh di NikkeiAsia

Berita Berkenaan

Berita Global
Bercakap pada Mesyuarat Tahunan Juara Baharu Ke-15, Summer Davos, Zeng menyertai paduan suara baru-…
Berita Global
Menurut Liu Luochuan, pengarah pusat penyelidikan pembangunan strategik di Dongfeng Motor…
Berita Global
17.6 peratus kekayaan Chuanfu diperoleh daripada pegangan peribadinya dalam BYD, di mana sahamnya…