PELABUHAN EROPAH JADI ‘TEMPAT SIMPANAN KERETA’ EV CHINA

oleh Firdaus Razani|
Pelabuhan Eropah menuduh pembuat kereta China menggunakan mereka sebagai 'tempat letak kereta' untuk lebihan inventori mereka.
AION MREC Banner Campaign May 2024

Kuantiti kenderaan elektrik (EV) buatan China semakin meningkat apabila pembuat kereta dan pengedar bergelut untuk mendapatkan pengangkutan seterusnya di beberapa pelabuhan tersibuk di Eropah.

Ia termasuk di Pelabuhan Antwerp Bruges di Belgium dan Pelabuhan Bremerhaven di Jerman.

Menurut laporan Financial Times, beberapa faktor sedang menumpu untuk menjadikan pelabuhan ini sebagai "tempat letak kereta" apabila import EV China membanjiri pasaran Eropah.

Kekurangan rangka kerja logistik telah menjadi sebahagian daripada masalah itu.

Sebaik sahaja EV ini dipunggah di terminal perkapalan Eropah, OEM China sedang bergelut untuk mencari pemandu trak dan pengangkutan komersial untuk memindahkannya ke lot pengedar, kata laporan itu.

 

EV

 

Berita itu datang pada masa apabila pembuat kereta China seperti BYD, SAIC, Great Wall Motors, dan Chery antara lain sedang mencari untuk berkembang ke luar negara, terutamanya di Eropah dan Amerika Selatan.

Hal ini kerana permintaan EV di China semakin perlahan di pasaran domestik mereka, manakala kapasiti pembuatan mereka semakin meningkat.

Setiausaha Perbendaharaan A.S. Janet Yellen telah berada di Beijing untuk bertemu dengan pegawai China, di mana beliau membangkitkan kebimbangan mengenai lebihan kapasiti perindustrian negara itu.

Yellen tidak mengumumkan sebarang tarif tambahan tetapi berkata bahawa peningkatan itu, telah menimbulkan "risiko yang besar" kepada pekerja dan perniagaan di A.S. dan seluruh dunia.

Menteri Perdagangan China Wang Wentao menafikan sekeras-kerasnya kebimbangan ini pada sidang kemuncak di Paris selepas seminggu kenyataan itu dikeluarkan.

Wentao menganjurkan sidang kemuncak untuk "mendalam kerjasama praktikal dalam industri kenderaan elektrik antara China dan Eropah," di mana ahli dari BYD, SAIC, CATL dan Geely turut hadir.

Dia menambah bahawa tuduhan "terlebih kapasiti" adalah "tidak berasas."

 

SUMBER : InsideEVs

Berita Berkenaan

Berita Domestik
Menurut Perodua, Myvi Conversion itu bukanlah satu produk yang siap untuk dijual, atau akan dijual…
Model Terbaharu
EV GAC AION Y Plus 2024 diperkenalkan semasa Malaysia Autoshow 2024 di MAEPS, Serdang dan hadir…
Berita Domestik
Anjuran peraduan teka nama model EV pertama Proton adalah memberi bayangan bahawa EV pertama di…