Pasaran EV lembab - apa kerajaan patut lakukan

oleh Firdaus Razani|
Kami berharap bahawa tidak akan menjadi tugas Sisyphean bagi kerajaan Madani untuk menghapuskan subsidi bahan api menyeluruh yang bermula untuk diesel pada tahun 1999 dan petrol pada tahun 2005.

Sisyphus ialah seorang legenda Yunani yang licik yang telah dihukum dengan tugas yang tidak putus-putus iaitu menggulingkan batu ke atas bukit yang curam. Sejurus sebelum batu besar itu mencapai puncak, ia secara ajaib akan jatuh kembali ke bawah.

Kerajaan Madani akan menggunakan kapasiti bateri sebagai kriteria utama untuk menggubal struktur cukai jalan bagi kenderaan elektrik (EV), yang akan dilaksanakan mulai 1 Januari 2026.

Pada masa ini, EV tidak membayar cukai jalan sebagai sebahagian daripada kumpulan pengecualian cukai yang direka untuk memberi insentif kepada pemilikan.

Kementerian persekutuan sebelum ini telah mencuba banyak perkara untuk mencapai sasaran mobiliti hijau tetapi tidak berjaya.

Satu pencapaian yang ketara ialah motosikal elektrik.

Kegagalan Malaysia untuk mengambil tempat bersama Vietnam, apatah lagi India dan China, dari segi penembusan adalah disebabkan oleh agensi kerajaan yang ditugaskan untuk memindahkan kenderaan dua roda pembakaran kepada elektrik tanpa mengambil kira perbezaan besar dalam prestasi antara pembakaran dan motosikal elektrik.

 

ev

 

Untuk van komersial elektrik, bagaimanapun, ia adalah faktor harga. Walaupun dengan penarafan sifar cukai mereka sebagai EV, harga peringkat kemasukan mereka bermula dari RM280,000, manakala van pembakaran popular seperti Toyota HiAce adalah separuh harga tanpa masalah julat.

Selepas setahun insentif bajet untuk EV, telah menjadi jelas bahawa syarikat perlu diberi insentif untuk beralih daripada pembakaran kepada kenderaan elektrik dan motosikal.

Singapura mempunyai program insentif penggunaan awal EV yang menyediakan sehingga S$20,000 untuk individu dan syarikat membeli EV penuh.

Kelemahan kedua Kerajaan Madani ialah kekurangan ketelusan data dalam sektor EV dan automotif.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim tahun lepas melancarkan papan pemuka EV yang dipanggil MEVNET, akronim untuk rangkaian pengecasan EV Malaysia.

Laman web domain awam ini, yang dibangunkan oleh kementerian perumahan dan kerajaan tempatan bersama-sama dengan kementerian sumber asli dan kelestarian alam sekitar, adalah lambang kerajaan yang kurang capai dan bahan yang baik untuk kajian kes tentang prestasi organisasi yang kurang baik disebabkan oleh ketidakbertanggungjawaban.

 

ev

 

Kementerian Pengangkutan juga perlu menerbitkan data jualan kenderaan mengikut jenis bahan api pada setiap bulan.

Ini telah diamalkan oleh pihak berkuasa pengangkutan darat Singapura yang mempunyai siri masa dari 2013 dengan 9 kategori jenis bahan api (diesel, petrol, petrol elektrik, petrol elektrik plug-in, petrol CNG, CNG, elektrik, diesel-elektrik, dan diesel- plug-in elektrik), merujuk silang kepada lima kategori kenderaan (kereta, teksi, motosikal, barangan dan kenderaan dan bas lain).

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli akan lebih diperkasakan dengan ketelusan data daripada kementerian pengangkutan.

Melangkah ke hadapan, berikut ialah beberapa langkah tentang cara kerajaan Malaysia boleh memastikan rancangannya untuk menghentikan subsidi bahan api fosil, membawa masuk cukai jalan baharu untuk kenderaan elektrik (EV) berdasarkan saiz bateri, dan menamatkan cuti cukai jalan untuk EV semuanya boleh berfungsi bersama dengan lancar.

Ia mesti membuat semua orang berada di halaman yang sama mengenai rancangan untuk menghentikan subsidi bahan api menyeluruh, memperkenalkan cukai jalan EV baharu dan menerangkan bagaimana semua inisiatif ini selaras dengan matlamat besar untuk Malaysia yang lebih hijau. Memastikan segala-galanya segerak akan membantu perkara berjalan dengan lebih lancar.

Adalah penting untuk berbual dengan kumpulan yang berbeza seperti syarikat kereta, pembuat EV, pengendali pengangkutan, pencinta alam sekitar dan rakyat Malaysia biasa untuk mendapatkan fikiran dan kebimbangan mereka.

Mendapatkan input semua orang boleh membantu menyelesaikan masalah dan mencari titik persamaan.

Mempunyai pelan langkah demi langkah yang jelas adalah kunci. Nyatakan perkara yang perlu berlaku, bila dan cara untuk mengurangkan subsidi bahan api, dan beri insentif kepada peralihan tenaga oleh dasar cukai mesra EV untuk kumpulan komersial jejak karbon tinggi yang disasarkan.

 

ev

 

Semak secara kerap tentang bagaimana perubahan berlaku - seperti jika orang beralih kepada EV, berapa banyak cukai baharu yang dibawa masuk dan apakah kesannya terhadap alam sekitar.

Begitu juga, subsidi RM2,400 untuk motosikal elektrik mungkin akan terlepas sasaran jualan akhir tahunnya tetapi kita tidak akan tahu melainkan terdapat lebih banyak ketelusan data.

Beri latihan kepada pekerja kerajaan, perniagaan dan lain-lain supaya mereka mengetahui tentang pencemaran terma dan karbon daripada enjin pembakaran. Mendidik orang supaya mereka tahu perkara mereka akan membantu memastikan perubahan diurus dengan baik.

Perhatikan apa yang berlaku di tempat lain seperti Indonesia apabila negara itu menghentikan subsidi bahan api. Belajar daripada apa yang telah berlaku di tempat lain boleh memberikan beberapa idea yang kukuh untuk Malaysia. Mari berharap.

SUMBER : FreeMalaysiaToday , Rencana dari Yamin Vong, FMT

Berita Berkenaan

Berita Global
Menampilkan dengan reka bentuk yang sporty seperti Porsche Taycan, dan diberi tanda harga di bawah…
Berita Domestik
Menurutnya, fokus pasaran Proton tidak seharusnya untuk pasaran Malaysia tapi juga untuk rantau…